КОНТРОЛЮЄМО СВІЙ ЧАС ПІД ЧАС РОБОТИ ЗА КОМПЮТЕРОМ
ЗАВДАННЯ З ПРЕДМЕТІВ ДУБЛЮЮТЬСЯ НА БЛОЗІ

9 ЗАР ЛІТ

23.02.2023.

Доброго дня, діти! Запишіть тему, число в зошити.

Прочитайте, випишіть основне.

– Ще 1833 р. М. В. Гоголь задумав книгу під назвою “Місячне світло в розбитому віконці горища на Василівському острові в 16-й лінії” – відображення соціальних протиріч великого міста, що “стирає межі між дійсністю й ілюзією в загальному таємничому колориті”.

У Петербурзьких повістях (“Невський проспект”, “Ніс”, “Портрет”, “Шинель”, “Записки божевільного”) сюжети зосереджено довкола одного місця – столиці російської імперії, Петербурга. Наскрізна тема Петербурзьких повістей – оманливість зовнішнього блиску столичного життя, його уявної пишноти, за якою ховається низинна й вульгарна проза. “О, не вірте цьому Невському проспекту!.. Усе облуда, усе мрія, усе не те, чим здається!” – ці слова з повісті “Невський проспект” можуть слугувати епіграфом до всього циклу.

Замість людей Невським рухаються “франтівський сюртук з найкращим бобром… грецький прекрасний ніс… прегарні бакенбарди… пара гарненьких оченят і чудесний капелюшок… перстень з талісманом на випещеному мізинці… ніжка в чарівному черевичку. галстук, що викликає подив”1, тощо. Тут Гоголь перетворив людину на річ: бездуховний світ омертвів і розсипався на деталі, на речі, зрештою людину замінив предмет.

1 Цитату з повісті “Невський проспект” М. В. Гоголя наведено у перекладі за редакцією М. П. Тиміш-Лещенко.

У цьому циклі відбилися перші враження й перші розчарування митця від північної столиці, усі градації почуттів, починаючи від уявлення про Петербург як осередок розмаїтої людської діяльності, місця застосування сил і здібностей, аж до картини міста меркантильного й розкішного, у якому гине все чисте й живе. Гоголь змалював Петербург як дивне місто, що живе обманом і брехнею: ними просякнуті його вулиці, вони володіють душами його мешканців.

Зі звичайного, непримітного життя несподівано виникає фантастика, дивина, нічим не вмотивована, безпричинна. І тут виявляється, що в темній безодні петербурзького світу прихована страшна та похмура романтика: дійсність сповнена злом, що здатне набувати найфантастичніших форм і виглядів. Така подвійність зображення, коли реальність перетворюється на фантастику, а фантастика обертається на реальність, коли фантастичне й реальне неподільні, оголює примарність дійсності. Цю примарність Петербурзьких повістей Микола Васильович створив за допомогою гротеску.

Пригадаймо історію літератури: поміж героїв різних літературних епох ми вже зустрічали образи “сильної людини”, “зайвої людини”, “маленької людини”. Образ “маленької людини” М. В. Гоголь майстерно створив у “Шинелі” – одній із Петербурзьких повістей.

Якось письменник почув історію про бідного чиновника, який дуже полюбляв полювати. Ціною жорсткої економії й виснажливої понаднормової праці він зібрав гроші та придбав зрештою дорогу рушницю. Але першого ж дня, коли він на човні вирушив Фінською затокою, рушниця впала у воду. Утрата так засмутила чиновника, що він захворів і перебував на межі життя та смерті. Товариші дізнались про цю пригоду, зібрали гроші й купили йому таку саму рушницю. Із цієї історії виник задум написати повість, у якій розповідалось би про бідного чиновника, що виплекав собі мрію, а потім утратив бажане. Цією чудовою повістю Гоголь увів у літературу образ “маленької людини”, яка живе безпросвітним життям і позбавлена елементарної поваги до себе,- образ Акакія Акакійовича Башмачкіна.

Образ А. А. Башмачкіна у цитатах (за I умовною частиною повісті М. В. Гоголя “Шинель”)

Категорія

Цитата

Зовнішність

“Низенький на зріст, трохи рябуватий, трохи рудуватий, трохи навіть на вигляд підсліпуватий, з невеличкою лисиною на лобі, із зморшками по обидва боки щік, із кольором обличчя, як то кажуть, гемороїдальним”1

Посада

“Він був те, що називають довічний титулярний радник, з якого, відома річ, наглузувалися та накепкувалися вволю різні письменники, що мають похвальний звичай наполягати на тих, хто не може кусатися”

Ім’‎я

“На прізвище чиновник був Башмачкін. Уже з самого імені видно, що воно колись пішло від башмака…”; “…Акакій Акакійович <…> …народився… проти ночі… під 23 березня. <…> Породіллі дали на вибір, одне з трьох [імен]… Мокія, Сосія, чи. Хоздазата. <…> Щоб догодити їй, розгорнули календар в іншому місці; знову вийшли троє імен: Трифілій, Дула і Варахасій. <…> Ще перегорнули сторінку – вийшли: Павсикахій та Вахтисій. “Ну, я вже бачу,- сказала стара,- що, видно, така його доля. Коли вже так, нехай краще зватиметься, як батько його. Батько був Акакій, то нехай і син буде Акакій”. Таким ото чином і пішло Акакій Акакійович”

Ставлення до героя оточуючих

“В департаменті не виявляли до нього ніякої пошани. Сторожі не тільки не вставали з місця, коли він проходив, але навіть і не дивились на нього, немов через приймальню пролетіла звичайна муха. Начальники поводилися з ним якось холодно-деспотично. Який-небудь помічник столоначальника просто тикав йому під ніс папери, не сказавши. як заведено в благопристойних службах. Молоді чиновники підсміювалися й глузували з нього”

Ставлення героя до оточуючих

“Тільки коли занадто вже нестерпний був жарт, коли штовхали його під руку, заважаючи робити своє діло, він промовляв: “Облиште мене, навіщо ви мене кривдите?” І щось чудне було в словах і в голосі, яким їх проказувано. В ньому чулося щось таке, схиляюче до жалю, що один молодий чоловік, недавно призначений, який, за прикладом інших, дозволив був собі посміятися з нього, раптом зупинився, немовби вражений, і відтоді ніби все змінилося перед ним і набрало іншого вигляду. якась неприродна сила відштовхнула його від товаришів, з якими він познайомився, вважаючи їх за пристойних світських людей. І довго потім, серед найвеселіших хвилин, уявлявся йому низенький чиновник з лисинкою на лобі…”

1 Тут і далі: цитати з повісті “Шинель” М. В. Гоголя наведено у перекладі А. С. Хуторяна.

Категорія

Цитата

Ставлення героя до своєї роботи

“І він брав [папери], поглянувши тільки на папір, не дивлячись, хто йому поклав і чи мав на те право. Він брав і одразу ж прилаштовувався писати його”; “Навряд чи де можна було знайти людину, що так жила б у своїй посаді. Мало сказати: він служив ревно, ні, він служив з любов’‎ю. Так, у цьому переписуванні йому ввижався якийсь свій розмаїтий і приємний світ. Насолода відбивалась на обличчі його: деякі літери у нього були фаворити, до яких коли він добирався, то був сам не свій: і підсміювався, і підморгував, і допомагав губами, так що в обличчі його, здавалося, можна було прочитати кожну літеру, яку виводило перо його. Коли б відповідно до його старанності давали йому нагороди, він би, на диво собі, може, навіть потрапив би у статські радники; але вислужив він, як висловлювалися дотепники, його товариші, пряжку в петлицю та нажив геморой у сідницю”; “Написавшись досхочу, він лягав спати, усміхаючись заздалегідь від думки про завтрашній день: що то Бог пошле переписувати завтра”

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

ü Перегляньте фрагменти кінофільму 1959 р. “Шинель” із Роланом Антоновичем Биковим у головній ролі (режисер Олексій Володимирович Баталов) та мультфільму “Шинель” (режисер Юрій Борисович Норштейн почав знімати його 1981 р. й остаточно не завершив і досі). А яким ви уявляли головного героя твору М. В. Гоголя?(письмова відповідь)


 Вітаю, любі дев'ятикласники!!!

ПРИМІТКА ДЛЯ УЧНІВ!

Письмові завдання виконують учні в робочий зошит, який буде перевірено відразу після завершення воєнного стану.
Якщо виникають труднощі у розумінні певних завдань, можете написати на електронну адрес
у viktoriya1989kushnir@gmail.com 
листа 
чи написати у Viber, після чого отримаєте відповідь на своє запитання.

Список із зарубіжної літератури для 10 класу

  •  Данте Аліґ’єрі «Божественна комедія» (Пекло.Розділи І,V);
  •  Вільям Шекспір «Гамлет»;
  •  Ернст Теодор Амадей Гофман «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер»;
  •  Оскар Вайльд «Портрет Доріана Грея»;
  •  Моріс Метерлінк «Синій птах»;
  •  Мо Янь «Геній»;
  •  Ніл Річард Мак Кіннон Ґейман «Чому наше майбутнє залежить від читання».

Завдання на 2-3 червня 2022 р.

Тема уроку: "Ерік Вольф Сігел (1937-2010). "Історя одного кохання". Розповідь про зворушливе і трагічне кохання студента, сина мільйонера, до дочки італійського емігранта". 

1. Переглянути експрес - урок "Історія кохання Еріка Сігала".


2. Ознайомитися з буктрейлерами за твором Е. Сігала "Історія одного кохання".




3. Прослухати повість Е. Сігала "Історія одного кохання" (скорочено).


4. Переглянути екранізацію твору Е. Сігела "Історія любові".
                               Завдання на 26-27 травня  2022 р.
Тема.  Марк Геддон "Загадковий нічний інцидент із собакою". Гуманістичний пафос твору. Образ головного героя   ПОЗАКЛАСНЕ ЧИТАННЯ
- Добрий день, любі дев'ятикласники. Запрошую вас на віртуальне знайомство з книгою, яка була задумана як роман для дорослих, проте у видавництві її  прийняли за зразок  дитячої літератури, та її автором. 











То що ж це за ЗАГАДКОВА книга про ЗАГАДКОВИЙ  нічний інцидент?..

Ви зацікавилися?... тоді 👉 ЧИТАЄМО і моделюємо світ  Крістофера











Завдання на 20 травня 2022 р.

Тема. Контрольна творча робота з теми "Література ХХ - поч.ХХІ ст. Життя, історія, культура"

- Добрий день, діти. Ми закінчили вивчати останній розділ в курсі зарубіжної літератури у 9 класі. Тож сьогодні ви виконуєте  контрольну роботу. 
- Розгорніть, будь ласка, зошит, запишіть дату та вид роботи. 

Оберіть одну із тем і виконайте творчу роботу.

1. Есе "Яку книгу я б вивчив напам'ять, щоб передати нащадкам?" 

2. Роздум "У чому "небезпека" книжок для людей майбутнього" (за романом «451° за Фаренгейтом» Рея Бредбері)

3. Лист Гаю Монтегу (висловловіть свої  емоції й почуття щодо його професії, особистого життя, пріоритетів; чи хотіли б ви опинитися в його часі або запросити Гая у сьогодення)

 4. Написати лист професору Преображенському,в якому виразити своє ставлення до його експерименту.

5.Твір мініатюра «Над чим мене змув замислитись твір М.Булгакова « Собаче серце»

6. Прорекламуйте для читання твір сучасного письменника

Фото своєї роботи надішліть у будь-який зручний для вас спосіб

Завдання на 19 травня 2022 р.

Тема. Важке прозріння особистості в тоталітарному суспільстві. Еволюція образу Гая Монтега

- Доброго дня, дев'ятикласники.
Запрошую переглянути відеоурок

Закріпіть вивчене про роман "451 градус за Фаренгейтом", виконавши   
інтерактивні вправи 
 

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ  Повторити вивчений матеріал, підготуватися до контрольного роботи за творами "Собаче серце" М. Булгакова та "451 градус за Фаренгейтом" Рея Бредбері

Завдання на 13 травня 2022 р.

Тема. Натовп і влада. Маніпуляція людською свідомістю

- Доброго дня, дев'ятикласники.
Перегляньте відеоурок
Автор: І. Мосійчук

ДОДАТКОВІ  МАТЕРІАЛИ  для  АНАЛІЗУ РОМАНУ  👉 читати
Перевірте себе,  виконавши комплексний  👉ТЕСТ (на оцінку)

ДОМАШНЄ  ЗАВДАННЯ  Підготувати характеристику образу головного героя 👇


Завдання на 12 травня 2022 р.

Р.Д. Бредбері, "451 градус за Фаренгейтом",  Тема знецінення культури, провідні мотиви твору - книги, читання, пожежі, тотального контролю, інакомислення.

*нижче можна переглянути відеоурок


Книга – одне з найбільших чудес, створене людиною. З тих пір, як люди навчилися писати, всю свою мудрість вони довірили саме книгам. Адже вони відкривають нам навколишній світ, допомагають уявити минуле та заглянути в майбутнє. Коли ж людина припиняє читати - вона перестає мислити.
«451° за Фаренгейтом» - це книга, що описує життя людей постіндустріального суспільства, де панує повний контроль суспільства урядом. Читання книг – це найбільший кримінальний злочин, який безпощадно карається державою, а пожежники, покликані розпалювати вогонь. 451° за Фаренгейтом – температура, за якої горить папір – температура суспільного настрою та сердець мешканців антиінтелектуального світу. Саме таким постає життя людей майбутнього на сторінках роману Рея Бредбері. Думати, до речі, заборонено також. І, схоже, уряд країни досяг би своєї мети, змусивши націю відмовитися від усіх знань і почуттів, якби не пожежник, внутрішня свобода якого сягнула вище термометра за Фаренгейтом.

Із минулого звертаємо погляд до майбутнього. Над можливими розбіжностями розвитку людства у майбутньому замислювалося й замислюється багато людей. Одні письменники змальовували майбутнє як рай на землі, перемогу розуму, справедливості й технічного прогресу, інші — як загальну деградацію внаслідок надрозвитку техніки, глобальних катастроф, війн або втручання космічних прибульців. Письменник Рей Дуґлас Бредбері, з творчістю якого ви вперше ознайомилися в 6-му класі (за новелою «Усмішка»), належить до останніх. І не тому, що він песиміст: просто митець вважає своїм обов’язком застерегти людство від фатальних помилок, він подає надію, що кожне молоде покоління буде обачнішим, розумнішим, духовнішим за попереднє.

Прочитайте короткий зміст твору:

Події роману «451 градус за Фаренгейтом» розгортаються в недалекому майбутньому (або в теперішньому, бо Рей Бредбері писав роман у 1950-і). Тільки недавно закінчилася атомна війна, але патрульні бомбардувальники продовжують літати над містом. Уряд вирішив, що людей треба приборкати: вони не повинні багато думати, а лише працювати і веселитися. Людей поступово перетворюють у зомбі, вони ні про що не розмовляють між собою, не гуляють по вулицях, ненавидять своїх дітей. В моду входить дивитися телевізор (так звані «вітальні», де всі стіни є величезними телевізорами) і на величезній швидкості їздити по місту на реактивних машинах. У країні забороняють будь-які книги як пропаганду вільнодумства, а пожежників перекваліфікують і їх головною турботою стає приїжджати до порушника додому і спалювати книги разом з будинком. Головний герой Гай Монтег якраз і є пожежником і спалює книги по всій країні. Одного разу Монтег повертався додому з роботи і зустрічає на вулиці свою дивакувату сусідку Клариссу. Вона говорила дивовижні речі про красу зірок, шелест листя і так далі. Але в підсумку вона сподобалася Монтегу і він став прислухатися до неї, він почав дивитися на речі по-іншому. Через пару днів Монтег дізнався, що Клариссу на смерть збив автомобіль і її сім’я поїхала. В цей же час загін пожежників викликали палити книги в один будинок, в якому господиня відмовилася виходити на вулицю. В результаті будинок спалили разом з жінкою, яка перед смертю цитувала книги. Монтег потайки прихопив з її будинку книгу. Після цих випадків Гай задумався про свою роботу, книги. Він сказав дружині Мілдред, щоб та зателефонувала на його роботу і сказала про те, що чоловік захворів. Але несподівано до них в гості прийшов начальник Монтега Бітті. Він запідозрив, що Гай зберігає книги і почав розповідати, що в книгах немає нічого цікавого, вони лише шкодять. Після відходу начальника Монтег показав дружині всі свої книги (а зберігав він не одну). Мілдред почала панікувати і просити від них позбутися. Тоді Монтег узяв Біблію і пішов з дому. Він поїхав до старого Фабера, якого одного разу підловив в парку за читанням, але не здав його пожежним. Фабер тоді залишив йому свою адресу і тепер Монтег, не знаючи куди податися і з ким поговорити, приїхав до старого. Фабер вислухав Монтега і умовив його рятувати книги і виступати на боці бунтівників. Також Фабер дав Монтегу маленький приймач, який Гай помістив собі в вухо – за допомогою нього старий міг чути те, що відбувається навколо пожежника і розмовляти з ним. Монтег повернувся додому. В цей час до дружини прийшли подруги. Вони дивилися стіни в «вітальні», але Гай їх вимкнув і сказав «Давайте спілкуватися!». Від тупості подруг дружини Монтег почав виходити з себе. У підсумку він вихопив зі схованки книгу з віршами і почав їх читати. Фабер просив його цього не робити, але Гай не зупинявся. Дружина Мілдред спробувала все уявити подругам як жарт пожежників, але ті все-одно пішли по домівках і подзвонили в поліцію. Монтег, нічого не підозрюючи, поїхав на роботу. Він приніс одну з книг Бітті і сказав, що вкрав її і шкодує. Бітті похвалив його, сказавши, що всі колись так робили. Не забарився виклик і всі посідали в пожежну машину. Виявилося, що пожежники приїхали до будинку Монтега. Мілдред, опустивши очі, поїхала на таксі. Бітті дав Монтегу вогнемет і сказав, що б той сам спалив свої книги. Монтег озирнувся до Бітті і спалив його, вдарив двох своїх колег. Потім він спалив механічного пса, який був налаштований на запах Монтега. Гай вирішив втекти з міста. На дорозі його ледь не збила машина, по всім «каналам» країни показували погоню за ним, але він благополучно вибрався з міста і кинувся в річку. Монтег довго плив і, нарешті висадившись на берег, побачив багаття. Біля вогнища сиділи бродяги, які покликали Монтега і включили маленький телевізор. Там показували, як гонитва за Монтегом добігає кінця – вирішивши, що в воді злочинця шукати довго, поліція вибрала на вулиці прогулюється хлопця і, видавши його за Монтега, знищила за допомогою механічного пса. Люди похилого віку розповіли, що вони повсталі, і теж вирішили захищати книги. Кожен з людей похилого віку зберігає в голові якусь відому книгу або декілька її глав, щоб колись відтворити її. Ще Монтег дізнався, що знову почалася війна. Вранці мандрівники з Монтегом вирушили в дорогу подалі від міста. Але далеко вони відійти не встигли – на місто налетіли бомбардувальники і зрівняли його із землею. Мандрівники вижили, всі в пилу і крові, вони знову рушили в путь, несучи в голові кожен свою книгу і бажаючи змінити світ на краще.







Бредбері — письменник-гуманіст. Його хвилюють проблеми Добра і Зла, він вірить у людину, її духовність.
На сторінках своїх творів письменник прагне розгадати загадку життя, яке сприймає як найбільше диво. На його думку, воно «таке саме таємниче, як і смерть... упродовж двох тисячоліть філософи так і не змогли розгадати його».
Літературознавці вважають Бредбері неперевершеним майстром стилю. Сам письменник стверджує, що стиль — це правда, а правда — це також біблійна простота. Як автор, він правдивий у своєму бажанні достукатися до людських сердець, змусити їх замислитися над життям, щоб прийти до загальної гармонії.
Невдовзі після виходу роману «451° за Фаренгейтом» для Бредбері почалась злива нагород і премій, що супроводжувала Рея до останніх років життя. 1954 року — нагорода Національного інституту мистецтв і письменства. Двічі йому присуджували премію О. Генрі. Він був лауреатом медалі Національної книжної фундації, лауреатом Еммі за адаптацію оповідання «Дерево Геловіну». Йому присвячено зірку на голлівудській Алеї Слави, усього ж на рахунку Бредбері 8 нагород і 2 номінації в галузі кіно. 2000 року Бредбері здобув медаль Національної книжкової премії за підсумком усієї прижиттєвої творчості, 2004-го — Національну медаль мистецтв президента Дж. Буша, 2007-го — Пулітцерівську премію «за визначну, плідну і глибоко впливову кар’єру як незрівнянного автора наукової фантастики і фентезі».
Про свою "літературну сім'ю" Бредбері писав так: "Жуль Верн був моїм батьком, Уеллс—мудрим дядечком. Едгар Аллан По доводився мені двоюрідним братом; він, як кажан, постійно мешкав у нас на темному горищі. Флеш Гордон і Бак Роджерс—мої брати і товариші. Ось вам і вся моя рідня. …Ну, ким я ще міг стати, як не письменником-фантастом у такій сімейці."
Значно вплинула на долю письменника зустріч з однофамільцем, який підтримав його. Першим його видавцем був Уолтер Бредбері, який, власне, і запропонував  молодому письменникові об'єднати розрізнені оповідання в один цикл. Рей Бредбері назвав "Марсіанські хроніки" ненавмисним романом.
У 1971 році, після четвертої висадки людини  на Місяць, з ініціативи екіпажу "Аполлон-15" на місячну карту нанесли "Кратер Кульбаби". Ця подія присвячена Рею Бредбері — авторові роману "Вино з кульбаб".
"Я почав читати твори Достоєвського, коли мені було 20 років. З його книжок я дізнався, як треба писати романи і розповідати історії. Я читав й інших авторів, але, коли я був молодшим, Достоєвський був головним для мене."
Стосовно цифрових бібліотек. "Оцифрування саме по собі не є розв’язанням проблем, все залежить від того, яке застосування йому знаходять. Якщо це спонукає людей до читання, добре, якщо ні, навіщо воно потрібне? Сам я відмовився оцифрувати мої книжки. Я люблю брати книжку в руки, вдихати її запах, відчувати її, носити з собою. З комп’ютером це неможливо!"
Ще за життя Рей Бредбері вказав місце свого поховання – Вествудське кладовище на заході Лос-Анджелеса. Вибрав письменник і напис на надгробку:"Автор 451-го градуса за Фаренгейтом".
"Смерть – це форма розплати  з космосом за чудову розкіш побути живим".

Запрошую вас переглянути відеоурок
Автор: Юлія Заярнюк

ЗВЕРНІТЬ  УВАГУ!









ДОМАШНЄ  ЗАВДАННЯ


 Як вважаєте, чи правий Р. Бредбері? Яким ви уявляєте світ через 200-300 років? відповіді надсилайте на viktoriya1989kushnir@gmail.com






Завдання на 5-6 травня 2022 р.


ТЕМА. Рей Дуглас Бредбері ( 1920 - 2012) Роман-антиутопія "451 градус за Фаренгейтом". Тривога за майбутнє суспільства        

1.Переглянь відео



                              

   2.Аналіз роману:     


 

3.Читати повністю тут_текст твору                                           

 4.Скорочено_:  тут

5.Дай відповіді на питання літературного диктанту

Продовжіть речення. 

( 1 питання - 1 бал).

 1. Події в романі? відбуваються… (де і коли)

2. Замислитися над тим, що діється навколо, Гая Монтега спонукав(ла) … 

 3. Механічного пса до дверей Монтега прислав …

4. Сигнал тривоги на Монтега та його дім був поданий (ким?) … 

5. Монтег спілкувався з Фабером за допомогою …

6. Жінку Монтега - Мілдред – цікавлять лише … 

7. Продовжіть думку Фабера: «Пересичні письменники лише ковзають по…»  

8. «Це те саме, що намагається загасити пожежу з водяного пістолета», - так думав Монтег про (що?)… 

9. Наприкінці твору звучать легенда про …  

10. Книга за Р.Бредбері – це …

 11. Основне завдання пожежників у романі - … 

 12. Одужання Гая Монтега почалося з …

 6.Аудіокнига:_ https://www.youtube.com/watch?v=jz9k0dwlKqM      

Домашнє завдання    
                                                                                                                                                            Скласти паспорт твору

Завдання на 29 квітня 2022 р.


 Розвиток мовлення (п)  ТЕМА ДИСГАРМОНІЇ, ДОВЕДЕНОЇ ДО АБСУРДУ ЧЕРЕЗ ВТРУЧАННЯ ЛЮДИНИ В ЗАКОНИ РОЗВИТКУ СУСПІЛЬСТВА (ЗА ПОВІСТЮ "СОБАЧЕ СЕРЦЕ")

1. Запишіть тему уроку в зошити
2.Прочитай. Сюжет повісті «Собаче серце» заснований на принципах наукової фантастики. У той же час це один з тих творів, які наважувалися бути «справжніми» і зачіпати події. М. А. Булгаков написав його як відгук на культурно-соціальну ситуацію в радянській Росії 1920-х років. Автор зачіпає не тільки питання революції, долю інтелігенції на її тлі і розвиток нової влади, але також проблему моральності. Питання добра і зла, злочину і покарання, відповідальність за свої діяння і долі людей завжди хвилювали російських письменників.
У повісті «Собаче серце» зіставляються різні соціальні верстви і розглядається їх взаємодія. З одного боку, це інтелігенція в особі професора Преображенського, якого доктор Борменталь, без перебільшення називає світилом сучасної медицини. А з іншого боку – це «нове суспільство» в особі голови домкома Швондера і пройдисвіта Шарикова, якого сам професор і породив в ході помилкового експерименту. Цей експеримент виявився важливим і небезпечним одночасно. Перетворивши бродячого пса в людини з придатками колишнього кримінальника, професор не здогадувався, чим це може обернутися.
Повість «Собаче серце» була написана в 1925 році і була останньою сатиричної повістю письменника. У цей період якраз зароджувався соціалізм і М. А. Булгаков у своїй повісті торкнувся виникли в суспільстві проблеми. Цей період він бачив як експеримент, під час якого руйнувалися старі ідеали, на яких здавна трималася царська Росія, і створювався новий революційно налаштоване суспільство з такими елементами як Шариков, Швондер. Вони не любили інтелігенцію і намагалися всілякі з ними боротися шляхом нацьковування, доносів і навіть насильства. Вони проявляли неповагу до будь-яких матеріальних і духовних цінностей в своєму прагненні побудувати справедливе, комуністичне суспільство.
В основі повісті «Собаче серце» також лежить експеримент, в ході якого професор Преображенський, видатний хірург і світило медицини, перетворює собаку в людини. Незважаючи на те, що в минулому безпритульний пес Шарик зовні починає бути схожим на людину, веде він себе як істота з задатками вічно голодного, приниженого пса і алкоголіка, кримінальника Клима Чугункина, чиї органи йому були пересаджені. Як тільки професор не пильнував перевиховати нового громадянина, нічого не виходило. Тоді на нього встигає вплинути новий голова будинкового комітету – товариш Швондер. Він дає Шарику, тепер уже Поліграф Поліграфович Шарикову, почитати Енгельса, «нашпиговують» ідеями про будівництво соціалізму, а також наполягає, щоб професор прописав нового мешканця.
В основу сюжетних подій у добутку було покладено реальне протиріччя. Професор Преображенський, фізіолог зі світовим ім’ям, відкрив таємницю гіпофіза – придатка мозку. Операція, що учений проробив над псом, пересадивши в його мозок людський гіпофіз, дала несподівані результати. Шарік не тільки придбав людський вигляд, але йому передалися в генах у спадщину всі риси характеру й особливості натури Клима Чугункіна, двадцяти п’яти років, п’яниці, злодія.
Місце дії «Собачого серця» Булгаков переносить у Москву, на Пречистенку. Реальна, навіть натуралістична Москва, передана через сприйняття Шаріка – бездомного пса-дворняги, «знаючого» життя зсередини, у її непривабливому виді. Москва часів непу: із шикарними ресторанами, «їдальні нормального харчування службовців Центральної Ради Народного Господарства», де варять щі «зі смердючої солонини». Москва, де живуть «пролетарі», «товариші» і «добродії». Революція лише спотворила вигляд древньої столиці: вивернула навиворіт її особняки, її дохідні будинки (як, наприклад, Калабухівський будинок, де живе герой повісті).
Один   з   головних   героїв   повісті,   професор   Преображенський, всесвітньо відомий учений і лікар, належить до таким «ущільненим» і витісняють поступово з життя. Його поки не торкають – популярність захищає. Але до нього вже навідувалися представники домоуправління, піклуючись про долю пролетаріату: чи не занадто більша розкіш оперувати в операційній, їсти в їдальні, спати в спальні; цілком достатньо з’єднати оглядову й кабінет, їдальню й спальню.
Розруха, зруйнувати… Ідея руйнування старого світу, звичайно, народилася в головах, і головах мислячих, освічених, причому задовго до появи голови домкому Швондера і його команди. Поряд із цією проблемою перебудови суспільства, проблемою того, що принесла революція в життя людини, з’являється проблема формування нової радянської людини.
«Дика» людина Шарік випробовує вплив слова. Він стає об’єктом словесних атак Швондера, що захищає інтереси Шарікова «як трудівника».
 «Собаче серце» - двосерійний чорно-білий, а також копія, тонована під сепію, художній телефільм Володимира Бортка. Це телевізійна екранізація однойменного твору Михайла Булгакова.  20 листопада 1988 року в ефірі Центрального телебачення відбувся перший показ.
Режисер Володимир Бортко розповідав: «На роль Шарикова претендувало вісім артистів, зокрема і улюблений мій актор та друг Микола Караченцов. Але Володимир Толоконніков, якого ми виявили в Алма-Аті, покорив мене повністю». Роль професора Преображенського зіграв Євгеній Євстигнєєв.
До створення фільму долучився і бард Юлій Кім: він написав пісню «Суворі роки минають», частівки, які виконує Шариков («…подходи, буржуй, глазик выколю») та марш червоноармійців («Белая гвардия наголову разбита, а Красную армию никто не разобьёт!»). Фільм має 7 нагород на різних фестивалях кіно.  

3. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

 Написати твір-мініатюру, користуючись поданим планом та надішліть мені у Viber
                                                 План                             
1. У чому ви вбачаєте попередження автора повісті "Собаче серце"
2. Над чим  ми повинні з вами замислитися?
3. Як ви ставитеся до клонування?
4. Чи потрібно штучно фабрикувати людей, втручатися в процеси життя?
5. Чи обмежується експеримент операцією професора Преображенського?
6. Що таке розруха в розумінні професора? А в вашому розумінні?
7. Чи актуальна повість сьогодні?

Завдання на 28 квітня 2022 р.

Конфлікт натовпу, масової свідомості та інтелекту, культури. 
Персонажі-двійники (Шаріков - Швондер)

Продовжуємо працювати над текстом твору Михайла Булгакова " Собаче серце". 
Запишіть дату і тему уроку. Прочитайте інформацію нижче:
Сучасники Булгакова сприймали повість «Собаче серце» як гостру політичну сатиру, а сучасні літературознавці розглядають твір як прозору метафору соціальних експериментів революційної доби. ( Згадайте, що таке метафора?) . Вожді революції 1917 року ставилися до неї як до глобального експерименту з побудови соціалізму в окремо взятій країні (а згодом, як вони очікували, й в усьому світі). За допомогою цього експерименту вони прагнули переформувати людину, пробудити соціальну свідомість у представників робітничого класу. Тобто революціонери мислили себе як творці нового типу людей.
Подібний експеримент здійснює і професор Преображенський у Булгакова, але він намагається змінити природу, перетворивши тварину на людину.

Перегляньте урок тут, вивчіть тему, виконайте завдання



ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.Письмово записати 
ХАРАКТЕРИСТИКУ ОБРАЗУ  ШАРИКОВА
                         
                         Завдання на 22 квітня 2022 р.

 Тема уроку. Михайло Булгаков. "Собаче серце".  Конфлікт натовпу, масової свідомості та інтелекту, культури. "Собаче серце" як метафора соціальних експерементів революційної доби

Завдання
  • Перегляньте презентацію та довідкові матеріали
  • На основі цих матеріалів зробіть нотатки в зошиті
  • Виконайте завдання "Сторінками повісті М. Булгакова "Собаче серце""

 Презентація Михайло Булгаков "Собаче серце"

Довідкові матеріали 

Виконайте завдання "Сторінками повісті М. Булгакова "Собаче серце""

Фільм "Собаче серце"




Відкрита самопідготовка у 6 класі

Завдання на 21 квітня 2022 р.

ТЕМА УРОКУ. МИХАЙЛО БУЛГАКОВ. "СОБАЧЕ СЕРЦЕ". УКРАЇНСЬКІ СТОРІНКИ ЖИТТЯ І ТВОРЧОСТІ ПИСЬМЕННИКА. М. БУЛГАКОВ І ВЛАДА, ТРАГЕДІЯ МИТЦЯ

Завдання

1) Перегляньте відео та презентацію. 


  "Життєвий і творчий шлях М. О. Булгакова"



















2) Складіть Анкету письменника (особливо зверніть увагу на українські сторінки життя і творчості письменника)



Відкрита самопідготовка у 6 класі








Завдання на 15 квітня 2022 р.

- Доброго дня, діти. Сьогодні маєте 2 завдання

1. Виконуємо повторноНАПИСАТИ  ЕСЕ (урок  за 14 квітня)


2. КОНТРОЛЬНА РОБОТА З ТЕМИ "НОВІ ТЕНДЕНЦІЇ У ДРАМАТУРГІЇ КІНЦЯ ХІХ- поч.ХХ століття"

ТЕСТ (код 2017427) 
 (УВАГА!!! Одна  спроба.  Виконати до 23 квітня)

Завдання на 14 квітня 2022 р.

Тема вибору життєвого шляху, відповідальності за свої вчинки, ролі культури, зокрема мовленнєвої (на основі п'єси "Пігмаліон").
Особливості "старої" та "нової драми", образів

- Доброго дня, любі дев'ятикласники. 
   Сьогодні підсумуймо про п'єсу Бернарда Шоу "Пігмаліон" та ще раз повернімося до творчої роботи - ЕСЕ

ЗАПРОПОНОВАНІ  ЗАВДАННЯ  ОБОВ'ЯЗКОВІ УСІМ  ДО ВИКОНАННЯ

І. Актуалізуємо матеріал попередніх уроків
    Виконайте  ОДИН  із тестів (на вибір) 👇
   
      1.Б. Шоу "Пігмаліон"  (код 6268206)
       2."Пігмаліон" Шлях Елізи Дулітл (код 8956424)
                    

ІІ. Усвідомлюємо навчальний матеріал
1. Уважно перечитайте













Порівняння образів професора Хіггінса ("Пігмаліон") та Пігмаліона (давньогрецький міф)






 
2. Підсумуймо
 "Драми ідей" Б.Шоу відобразили складність та суперечливість епохи й водночас показали можливість морального та інтелектуального вдосконалення людства.

    Письменник шанував, вірив у внутрішні сили і можливості людини, прагнув допомогти їй жити гідно, розумно й по правді.
    Одне з головних питань, яке Б.Шоу ставить в «Пігмаліоні», - наскільки мова людини характеризує його особистість, наскільки вона впливає на його життя, і чи можна змінивши свою мову, змінити своє соціальне становище.
    Це питання актуальне і зараз, і напевно, цим і пояснюється інтерес, що зберігається до даної п'єсі.

Повторне завдання 
3. Напишіть есе "Мої відчуття/почуття, якби зі мною провели експеримент, подібний до того, що був з Елізою Дулітл" 
(Роботу сфотографуйте і надішліть до наступного уроку)

ІІІ. Повторюємо
























ДОМАШНЄ  ЗАВДАННЯ

Підготуватися до контрольної роботи за розділом "Нові тенденції у драматургії кінця ХІХ -поч. ХХ століть"

Завдання на 7-8 квітня 2022 р.

Тема. Бернард Шоу. Особливості світогляду. Специфіка втілення античного міфу у п'єсі "Пігмаліон"

- Доброго дня, любі дев'ятикласники.
 Пергляньте відеоурок

АБО  Попрацюйте з підручником (с. 236-241 підручник Н. Міляновська)
- Орієнтуючись на картку, складіть візитку письменника. Надішліть у Viber.











ДОМАШНЄ  ЗАВДАННЯ
Підготувати візитку письменника
Прочитати п'єсу "Пігмаліон" (с. 241-256)
Аудіоваріант (скорочено)


Перегляньте відеоурок. Домашнє завдання оголошено наприкінці уроку.

ЧЕКАЮ  ВАШИХ  ВІДГУКІВ!

Завдання на 31 березня-1 квітня 2022 р.

- Доброго дня, любі дев'ятикласники.
Ми практично завершуємо роботу над п'єсою Генріка Ібсена "Ляльковий дім".
Повторімо ще раз матеріали про символіку, відкритий фінал твору та суперечливий образ НОРИ

Запрошую вас на відеоурок.

ПЕРЕВІРТЕ   СЕБЕ, виконавши 2 інтерактивні вправи (на вибір)

  

- Уважно перечитайте узагальнену характеристику образу головної героїні
















Проводимо РЕФЛЕКСІЮ
(працюють учні, які виконали на попередніх уроках лише 1 завдання чи не надсилали жодної роботи)

ДАЙТЕ  ВІДПОВІДІ  НА  ЗАПИТАННЯ 
(письмово у робочому зошиті; надішліть для перевірки). 












Завдання на 25 березня 2022 р.

Тема. Драма "Ляльковий дім". Образна система. Символіка. Відкритий фінал

- Доброго дня, любі дев'ятикласники.

І. Актуалізуємо знання
Виконайте літературний диктант за змістом твору

ІІ. Усвідомлюємо навчальний матеріал
Перегляньте відеоурок

Запишіть у робочому зошиті символічні образи п'єси

ІІІ. Закріплюємо
У «Ляльковому домі» наявні усі ознаки «нової драми »:
•митець розглядає у п’єсі проблему «покликання» співзвучно духові новітнього світу    (змальована сучасна авторові Норвегія);

•побутові деталі максимально наближені до дійсності, в якій живуть глядачі(читачі);

•повсякденна реальність – джерело драматичного;

•персонажі говорять прозою на відміну від романтичного театру, де особи спілкуються  у віршах;

•використання підтексту, внутрішнього плану для розкриття найголовнішого в образах героїв;

•герої «Лялькового дому» – пересічні представники середнього норвезького класу, водночас вони постають і як носії певних моральних принципів. Їхні суперечки постають як найскладніший ідейний конфлікт, який під пером Ібсена набуває і філософського, і соціального тлумачення; герої Ібсена – втілення людських ідеалів;

•поєднання трагічного і комічного;

•жанр п’єси автор сам назвав «п’єсою на три дії», не віддаючи переваги ні драмі, ні трагедії, ні комедії, твір має синтетичний характер;

•композиція має інтелектуально-аналітичний характер (
від ілюзії щастя до його краху та розуміння брехні у життя героїв);

•відкритий фінал п’єси як початок нової колізії (
Нора робить крок у невідоме
самостійне життя, щоб стати людиною
).


І НАСАМКІНЕЦЬ
















ДОМАШНЄ  ЗАВДАННЯ  (повторно)Написати есе "Моє ставлення до вчинку Нори"
 (фото роботи надішліть)

Завдання на 24 березня 2022 р.

Тема. "Ляльковий дім". Особливості драматичного конфлікту та розвиток сценічної дії. Композиція п'єси( запишіть у зошит тему уроку)

- Доброго дня, любі дев'ятикласники. 
Епіграфом до сьогоднішнього уроку візьмемо слова Вільяма Шекспіра "Люди - господарі своєї долі"(запишіть епіграф до теми уроку)

І. Актуалізуємо знання (уважно прочитай)
"Ляльковий дім" - це соціально-психологічна драма, драма-дискусія. 
Це означає, що герої твору є носіями різних, але добре обгрунтованих поглядів. Конфлікт вибудувано на дискусії і впродовж п'єси її не закінчено, а, навпаки, загострено, фінал залишається відкритими



















Міркуйте
- Чому Ібсен залишає фінал твору відкритим?
- Де і коли відбуваються події, зображені у творі? Що відіграє визначальну роль - час дії чи її місце?
Розгляньте опорно-смислову схему "Художній простір п'єси "Ляльковий дім" та визначте у ньому місце героїв твору


ІІ. Усвідомлюємо навчальний матеріал (уважно прочитай)

Розпочнемо дослідження з характеристики образу Нори, розуміння якого у всіх зв’язках, суперечностях і переживаннях допоможе нам чітко визначити особливості драматичного конфлікту «Лялькового дому». Повернімося ще раз до початку п’єси і прослідкуємо, як розвивається образ  Нори відповідно до сюжетної лінії твору.

– Схарактеризуйте стан, в якому героїня знаходиться на початку п’єси. З чим це пов’язано?
- Визначте роль Різдва в контексті твору. (Різдво – свято родинне, очікування дива, здійснення кращих сподівань, душевного і духовного тепла.)
– Чому читач не вірить в ідилію сімейного щастя Нори Хельмер? Які художні деталі змушують у цьому засумніватись? 

Спробуйте спростувати вислів Нори «Як дивно жити і відчувати себе щасливою». Для цього змоделюйте ситуацію уявного діалогу з героїнею, де ви б, спираючись на текст, задавали б їй запитання, що могли б героїню змусити замислитись над її становищем.
– Що свідчить про те, що сімейне щастя вже почало розпадатись? (Найбільший парадокс – це те, що Нора криється від чоловіка, спочатку з мигдалевим печивом, а згодом читач дізнається, що усі вісім років подружнього життя вона носить в собі таємницю.)
– Чого, на вaш погляд, найбільше прагне Нора? А що є найголовнішим для її чоловіка? Підтвердіть текстом (Для Нори головне – її сім’я, чоловік та діти. Для Хельмера – найважливіше його кар’єра в суспільстві.)
– Ще раз прискіпливо поглянемо на місце дії у п’єсі. Де здебільшого перебуває Нора, а де найчастіше знаходиться її чоловік? Що символізують двері, грубка у вітальні? Як ви думаєте, чому там є лише одне вікно? Доведіть, що світ Хельмера максимально відокремлений від світу Нори.
– Чому автор називає дім, де живуть герої п’єси «Ляльковим»? Чи стосується це тільки подружжя Хельмерів, чи має більш широке соціальне значення? Обґрунтуйте свої думки.
– Яку роль у розвитку сценічної дії та розвитку образу Нори має таємниця героїні (підробка векселя)? Які стадії проходять герої у випробуванні таємницею? (Від очікування та приховування таємниці до її розкриття у зовнішньому аспекті, та від сподівань, надії приховати минуле до неможливості перешкодити правді й до нерозуміння й розриву у внутрішньому плані між головними героями).

– Нора є центральним образом у п’єсі «Ляльковий дім» (друга назва твору «Нора»). Але розкривається героїня у стосунках з іншими персонажами драми.

– В чому полягає суперечливість характеру Нори?
– Що в її поведінці вам подобається, а що ні? Чому?
– Сформулюйте головну проблему життя Нори. (Нора пішла на підробку документів заради коханого чоловіка. З точки зору суспільства –це злочин. Нора вважає свій вчинок шляхетним і не розуміє законів, які діють проти життя людини, проти її щастя.)
Висновок:
Головний конфлікт п’єси «Ляльковий дім» – це конфлікт Нори із суспільством.

– Доведіть, що стосунки Нори з чоловіком, з Крогстадом, до певної міри з фру Лінне є відображенням її конфлікту із суспільством. Зверніть увагу на те, що всі герої, крім Нори, мають якусь власну нішу в суспільстві. Чому Нора позбавлена «власного світу»?
– Розкрийте роль образів-символів та виразних художніх деталей, які підсилюють розвиток конфліктних ситуацій (грубка, неприкрашена ялинка, ігри з дітьми, листи, боргова розписка).
– Порівняйте Нору в першій, другій та третій дії твору.





































Висновок:
Крім соціального конфлікту п’єси наявний ще й психологічний конфлікт.

ІІІ. Рефлексія
- Перечитайте слова В.Шекспіра, взяті за епіграф уроку. Доведіть, що вони відображають провідну ідею п'єси "Ляльковий дім".
- Як співвідносяться з образом Нори слова з п'єси Ібсена "Пер Гюнт" "Бути самим собою або бути задоволеним собою"?

ДОМАШНЄ  ЗАВДАННЯ   Написати есе "Моє ставлення до вчинку Нори" (фото роботи надішліть)

Завдання на 17 березня 2022 р.

Тема уроку: "Стара" і "нова драма". Зміни в драматургії кінця XIX - початку XX століття.

Запишіть тему уроку до зошита.

1. Опрацюйе статтю підручника  ( стор.137-140 автор  

Ніколенко, Зуєнко, Стороха; 207-209 автор Мілятинська)



2. Розгляньте таблицю. Вона допоможе зрозуміти вам основні відмінності "старої" та "нової" драми.

3. Відмінності «старої» та «нової» драми.
«Стара драма»
«Нова драма»
1. Показує трагедію в житті.
2. У центрі уваги - дії, вчинки персонажів.
3. Конфлікт зовнішній - відкрите зіткнення персонажів між собою.
4. Рушій сюжету - зовнішня інтрига.
5. Герой - "соціальний тип".
6.Наслідування реального життя.
7. Засоби традиційної естетики.
8. Автор достовірно зображує дійсність, повчає.
9. Глядач споглядає.
10. Конкретність.
11. Поділ героїв на головних і другорядних, позитивних і негативних.
12. Пафос дії, боротьби.
1. Показує трагедію життя.
2. У центрі уваги - душевні переживання людини, морально-філософські проблеми епохи.
3. Конфлікт внутрішній - зіткнення персонажів із трагедією буття,
зіткнення різних ідей, духовні суперечності героїв.
4. Рушій сюжету - психологічні колізії, зіткнення ідей.
5. Герой - особистість, "духовний симптом" епохи.
6. Відображення складного духовного буття.
7. Від реалізму і натуралізму - до модернізму.
8. Автор відтворює загальну атмосферу часу, духовні пошуки епохи, прагне до морального пробудження особистості й суспільства.
9. Глядач упізнає себе, долучається до внутрішньої дії, переживає й мислить разом із героями.
10. Умовність, узагальнювальний зміст.
11. Усі персонажі важливі, вони позбавлені однозначних характеристик.
12. Пафос роздумів, переживання, суперечностей буття.


4.Ознайомтесь з новаторством драматургів кінця xix -початку xx століття

4. Новаторство драматургів  кн.ХІХ-поч.ХХст.
Г.Ібсена
А.Чехова
Б.Шоу
М.Метерлінка
- Драма ідей
- Вплив ідей романтизму
- Образи і ситуації — здебільшого реальне життя   |
- Символіка
- Відкритий фінал п'єс
- Віра у неповторність кожного «я»
- Розв'язка давно назрілих конфліктів і розплата героя за минуле
- Подолання театральності
- Психологізм у висвітленні внутрішнього стану героїв
- Сюжети із самого життя
- Трагедія буденності
- Головне — людське життя, події — лише тло
- Внутрішня динаміка, психологічна напруга
- Побудова конфлікту на протиставленні уявлень героїв дійсності
- Підтекст "підводна течія")
- Паузи у діалогах, репліках, ремарках.
-Соціально-аналітична "драма-дискусія". 
-Інтелектуальний характер драми
- Конфлікт навколо зіткнення різних ідеалів
- Природним є буденне
- Мета — збудити свідомість глядача
- Відкритий фінал,
-Парадоксальність,
- Нові типи героїв,
- Поєднання жанрових ознак драми і роману
- «Театр мовчання»
- Оголений конфлікт
 - Герой — людина в очікуванні невідомого
- Поєднання двох рядів  «відомого» і «невідомого», «видимого і невидимого»
- Створення особливого жанру казки -символістської драми
- Природність символіки через її зв'язок із фольклорною та романтичною образністю

5.Переглянувши презентацію, розширите ваші знання про основні тенденйії розвику драматургії XIX-XX століття, дізнаєтесь про творчі знахідки Г. Шбсена, А. Чехова, Б. Шоу.

6.Роботу з таблицею, що надана у презентації, виконайте письмово у зошиті.

7. У презентації знайдете і домашнє завдання

Натисни тут:   Розвиток драматургії


Картинки по запросу "картинки успіхів у навчанні"

Завдання на 18 березня 2022 р.

Тема уроку: Г. Ібсен  "Ляльковий дім".Сюжет, особливості драматичного конфлікту



Ще за життя Генріха Ібсена літературознавці визнали його драматургію новаторською та проголосили його творцем аналітичних п'єс, які відроджували традиції античної драматургії.  .Перглянемо відео про Генріха Ібсена.






Доповніть відомості про письменника за підручнком.
Композиційні принципи драм Ібсена пов'язували з побудовою "Царя Едіпа" Софокла, де вся дія присвячена розкриттю таємниць - з'ясуванню подій, які колись сталися. Поступове наближення до розкриття таємниці створює сюжетне напруження ібсенівської п'єси, а  остаточне її розкриття - розв'язку. Про особливості п'єси Ібсена "Ляльковий дім" сьогодні поговоримо.
Назва твору - це перше, на що ми звертаємо увагу. Складіть асоціаграму до назви твору Г. Ібсена "Ляльковий дім" ( у зошиті). (Наприклад, дім - помешкання, родина, міцний, ..., ..., ...; 
Ляльковий дім - несправжній, маленький ..........).


ІСТОРІЯ СТВОРЕННЯ П'ЄСИ

П'єса задумана в 1878 році (перші начерки датовані 19 жовтня). Ібсен прагнув в класичній формі трагедії висловити сучасні проблеми. Написано ж твір в 1879 році. В основу драми Ібсен поклав реальну подію. Прототипом Нори стала норвезько-датська письменниця Лаура Кілер (уроджена Петерсон, 1849-1932). Під впливом п'єси «Бранд» 19-річна дівчина написала книгу «Дочки Бранда», яка вийшла в світ в 1869 році під псевдонімом. З нею познайомився Ібсен і порадив зайнятися літературою. Між ними зав'язалася дружба. Після смерті батька Лаура з матір'ю переїхала в Данію, де в 1873 році вийшла заміж за ад'юнкта Віктора Кілер. Він був доброю людиною, але іноді у нього траплялися напади жорстокості, особливо болісно переносив він грошові проблеми. У 1876 Віктор захворів на туберкульоз. Його потрібно було лікувати на Півдні. Прохання Лаури, щоб він звернувся до свого багатого батька, нічого не дали. Тоді вона таємно взяла позику в банку. За неї поручився її впливовий багатий друг. У тому ж році вони з чоловіком відправилися в Швейцарію й Італію. Чоловік вилікувався від хвороби. На зворотному шляху в Мюнхені Кілери відвідали Ібсенів. Лаура по секрету все розповіла Сюзанні, дружині Ібсена. Після повернення в Данію знову потрібні були гроші для переїзду в інше місто. Лаура знову зробила позику в формі векселя. За неї поручився далекий родич, великий комерсант. До моменту закінчення векселі Лаура була хвора після пологів, без грошей. Родич теж був в складному матеріальному становищі і не зміг викупити вексель. Лаура в розпачі зважилася видати підроблений вексель - але передумала і знищила його. Всі її дії стали відомі її чоловікові. Спочатку він їй глибоко співчував, але під впливом сім'ї і друзів змінив своє ставлення до неї і став вимагати розлучення, яке незабаром оформили. Дітей у Лаури забрали, її визнали психічнохворою, брехухою. Але минув час, чоловік попросив Лауру повернутися додому. Вона повернулася, знову стала його дружиною, з 1879 приступила до літературної діяльності і поступово виплатила всі борги. Після цього у неї було дві зустрічі з Ібсеном. Саме її життя стало основою для сюжету «Лялькового дому».

Познайомимося з I дією п'єси. натисніть тут

Наскільки вас зацікавила  перша дія п'єси? Чи вона здалася вам актуальною?

Перевірте себе.

1.Назвіть деталі п"єси, які свідчать про те, що Торвальд не довіряє дружині, обмежує її, вважає ледь не своєю іграшкою..
2.Як Нора намагається відстояти свою гідність?
3.Чому героїня вирішила відкрити свою таємницю Кристині?
4.На які жертви довелося піти Норі заради чоловіка?
5.Чому Нора не сказала Торвальдові про справжній стан речей, коли він одужав?

На одне з питань дайте письмову відповідь у зошиті. .Домашнє завдання.

Підсумок.  Займіть позицію -  оберіть одне із завершень речення: " Питання гендерної рівності в родині..."

---------------------------                        -----------------------------------           ---------------------------
...є дуже важливим                        ...важливе певною мірою        ... неважливе взагалі
----------------------------                       ------------------------------------         ----------------------------
На наступному уроці продовжимо знайомство з твором Г. Ібсена.


Завдання на 10-11 лютого 2022 р.

1.Запишить, будь ласка, у зошит число та тему сьогоднішнього уроку. 


Прочитай наступну інформацію
















Переглянь коротке відео

















     

Уроки зарубіжної літератури

25 листопада 2021 р. о 12.00 год 

26 листопада 2021 р. о 09.00 год

👇 Посилання на онлайн урок👇

Успіху. З повагою Кушнір В. В.


Завдання на 27 листопада 2021 р.

1.Запишить, будь ласка, у зошит число та тему сьогоднішнього уроку.            

ТЕМА. КОНТРОЛЬНА РОБОТА №2. РОЗВИТОК МОВЛЕННЯ (ПИСЬМОВО)

НАПИСАННЯ ЕСЕ НА ТЕМУ «РОМАНТИЧНА МОДЕЛЬ СВІТУ В ТВОРАХ ГЕНРІХА ГЕЙНЕ ТА ДЖОРДЖА БАЙРОНА»

ЗАВДАННЯ

1.Написати (у робочий зошит) есе на тему «Романтична модель світу в творах Генріха Гейне та Джорджа Байрона» (вибираємо творчість одного із поетів, підтеми  (на вибір): "Чи існує ідеальне кохання?" (за творчістю Г.Гейне), "Романтизм, поетичний стиль і світосприйняття Г.Гейне", "Романтизм в творчості Дж.Байрона", "Риси романтичного героя Мазепи в однойменній поемі Дж.Байрона").

2. Особливості написання есе  за посиланням на сайті .

4. Обсяг твору у 9-ому класі - 2,5 - 3 сторінки.   

      Завдання на 26 листопада 2021 р.

1.Запишить, будь ласка, у зошит число та тему сьогоднішнього уроку.


ТЕМА. Специфіка зображення історії життя Мазепи очима Байрона. Мазепа – тип прометеївського героя в творчості Байрона. Динаміка образу

ЗАВДАННЯ

1.Створіть таблицю «Риси байронічного героя в образі Мазепи». Ліворуч сформулюйте риси, праворуч наведіть цитати з твору, або Складіть і запишіть план поеми.
2.Аналіз поеми "Мазепа" переписати в зошит (вітаються власні доповнення).

Завдання на 25 листопада 2021 р.

1.Запишить, будь ласка, у зошит число та тему сьогоднішнього уроку.


ТЕМА. Історія задуму й створення поеми Джоржа Гордона Байрона «Мазепа». Українська тема в творі.
ЗАВДАННЯ
1. Прочитати поему Дж.Байрона "Мазепа".
2.Переглянути експрес-урок до розуміння поеми.
3.Переглянути та прослухати аудіокнигу із серії "Знай наших".
4.Виписати цитати до образу Мазепи.
Перевіряємо свої знання граючи ТУТ.
5. Переглянь презентацію "Образ Мазепи в літературі"





***************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************
rame height="480" src="https://drive.google.com/file/d/1sRcxDvSXzJ-TslnHmtgCFDQcI4-YWjg7/preview" width="640">

 


УРОК ЗА 21 ЖОВТНЯ 2020 РОКУ

2 СЕМЕСТР
ЗА 19 СІЧНЯ 2021 РОКУ

 

9 клас, 19.01.2021

 

Тема: ПОНЯТТЯ ПРО РЕАЛІЗМ ТА ІСТОРІЯ ЙОГО ФОРМУВАННЯ. ХАРАКТЕРНІ ОЗНАКИ РЕАЛІЗМУ ЯК ЛІТЕРАТУРНОГО НАПРЯМУ (ЗВ’ЯЗОК ІЗ ДІЙСНІСТЮ, АНАЛІТИЗМ, ТИПОВІСТЬ ОБРАЗІВ І СИТУАЦІЙ, РОЗКРИТТЯ ВПЛИВУ СОЦІАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА НА ЛЮДИНУ, КРИТИЧНИЙ ПАФОС, ДОСЛІДЖЕННЯ ЖИТТЯ СУСПІЛЬСТВА, ПСИХОЛОГІЗМ ТА ІН.). ВЗАЄМОДІЯ РЕАЛІЗМУ З ІНШИМИ НАПРЯМАМИ ХІХ СТ. (РОМАНТИЗМОМ. НАТУРАЛІЗМОМ) – РЕАЛІЗМ

( тему записуємо в зошити)

Перегляд   відеопрезентації.

 Дев’‎ятнадцяте століття — одна з найцікавіших і найяскравіших сторінок у розвитку літератури світу: наприклад, реалізм як літературний напрям (особливо у прозі) розквітнув саме в середині цього століття. Письменники-реалісти вивчали мотиви поведінки та приватне життя різних людей, для того щоб зображати це життя об’‎єктивно й неупереджено, показуючи як позитивні, так і негативні його ознаки, порушуючи у своїх творах «низькі» та «брудні» теми — гроші, злочини, аморальні вчинки. Одним із найважливіших принципів реалістичного мистецтва є показ літературного героя в тісному зв’‎язку з оточенням, яке впливає на формування його характеру. Ретельно аналізуючи дійсність, різну соціальну поведінку, митці-реалісти створювали типи — узагальнені образи людей, характерні для певної групи суспільства чи соціальної групи (своєрідний аналог видів і підвидів у біології). Сьогодні ми спробуємо з’‎ясувати історію виникнення цього літературно-мистецького напряму та визначити його характерні ознаки.

Назвіть асоціації, які викликає у вас слово реалізм (або доберіть до нього синоніми, епітети). (Дійсність, життєвість, справжність, правдивість та ін.) (запишіть в зошити)

 Які твори художньої літератури з-поміж вивчених на уроках зарубіжної та української літератур ви вважаєте реалістичними або такими, що містять реалістичні ознаки? Дж. Олдрідж «Останній дюйм», В. В. Биков «Альпійська балада», І. К. Карпенко-Карий «Сто тисяч» тощо.) Продовжіть список, запишіть в зошити.

— Своїх класичних форм реалізм набув у Франції у 1830-ті рр., а згодом поширився рештою країн Європи. Сам термін реалізм з’‎явився значно пізніше, ніж саме явище: уперше його застосували маловідомі французькі письменники Шанфльорі та Л. Е. Е. Дюранті, утверджуючи принципи реалізму в збірці «Реалізм» (1857) та однойменному журналі (1850-1857).

Теоретично обґрунтували новий напрям Стендаль (у трактаті «Расін і Шекспір») та О. де Бальзак (у передмові до «людської комедії»).

На формування реалістичного світогляду вплинули філософія позитивізму, розвиток природничих і суспільних наук (економіки, соціології, психології).

У творах деяких письменників романтизм і реалізм тісно переплетено (наприклад, в «Айвенго» Вальтера Скотта гармонійно співіснують фольклорні елементи, інтерес до Середньовіччя, романтичні сюжет і герої та водночас конкретно-історичний підхід до зображуваного).

Словникова робота (запис до зошитів)

Реалізм (латин. realis — речовий, дійсний) — літературно- мистецький напрям, який полягає у всебічному відображенні взаємин людини й середовища, впливу соціально-історичних обставин на формування особистості.

Позитивізм (латин. positivus — позитивний) — напрям філософії, у якому єдиним джерелом знань вважали конкретні науки. Виник у Франції у 1830-ті рр. Його започаткував французький філософ і соціолог Оґюст Конт (Комт). Позитивісти не визнавали абстрактних теоретичних міркувань, вважаючи неможливим за їхньої допомоги відображати справжнє життя. Своєю філософією вони оголосили конкретні науки, що спиралися на досвід людини.

Натуралізм (латин. natura — природа) — назва течії в європейській літературі та мистецтві, що виникла в 1870-ті рр. й особливо поширилася в 1880-1890-ті.

Робота з підручником (евристична бесіда; запис до зошитів)

 Опрацюйте статтю підручника про реалізм. Складіть опорний конспект — схеми або таблиці «Найвідоміші представники літератури реалізму ХІХ ст.» та «Ознаки реалістичної літератури ХІХ ст.».

Очікувані відповіді

Найвідоміші представники літератури реалізму ХІХ ст.

Франція

Англія

Росія

 

Україна

Стендаль, О. де Бальзак, Ґ. Флобер, Ґі де Мопассан, П. Меріме, Е. Золя

В. М. Теккерей, Ч. Діккенс, Ш. Бронте

О. С. Пушкін («Євгеній Онєгін»,

прозові твори),

 М. Ю. Лермонтов

 («Герой нашого часу»),

М. В. Гоголь

 («Мертві душі»),

Ф. М. Достоєвський, Л. М. Толстой,

І. С. Тургенев, І. О. Гончаров,

А. П. Чехов, М. С. Лєсков,

М. Є. Салтиков-Щедрін

 

Т. Г. Шевченко,

 Панас Мирний,

 І. С. Нечуй-Левицький,

Б. Д. Грінченко та ін.

Запишіть таблицю в зошити.Опрацюйте таблицю «Реалізм у різні часи». Чому, на вашу думку, ознаки реалізму присутні в багатьох попередніх літературних течіях?

Реалізм у різні часи

Літературна доба, течія

Дійсність, яку зображено

Герой та прийоми його зображання

Проблема,

конфлікт

Відродження (XVI ст.)

Вільне царство природи, суспільство без забобонів

Красу тіла гармонійно поєднано

 з багатством душі й розуму.

 Самоцінність людини, її поетизація

Між гуманістичним та середньовічним ідеалами

Просвітництво (XVIII ст.)

Природні обставини, умовно правдоподібні ситуації

людина розумна, практична;

 піднесення сили розуму;

критика нерозумних дій у сатиричних

образах

Між раціональним і стихійним, негативним у людині й суспільстві

Літературна доба, течія

Дійсність, яку зображено

Герой та прийоми його зображання

Проблема, конфлікт

Критичний реалізм (XIX ст.)

Типові умови, типові обставини

Типовий представник певного

 суспільного прошарку, поведінка якого

 зумовлена соціальними обставинами

Між особистістю й суспільними протиріччями

Соціалістичний реалізм (XX ст.)

Дійсність із позицій партійного врядування

Ідеалізована людина соціалістичного суспільства; будівник нового суспільства

Між буржуазними й соціалістичними ідеями

Запишіть таблицю в зошити

Висновок:

■ Література в усі часи свого розвитку не була відстороненою від дійсності, зображувала її й намагалася вплинути на неї.

■ У центрі реалістичної літератури перебуває людина.

■ Завжди існував конфлікт людини й суспільства, залежність людини від соціальних, природних і біологічних умов.

— Буржуазне суспільство потребувало інших форм художнього мислення і вираження, що зумовило перехід літератури в середині XIX ст. від романтизму до реалізму. Тепер письменники зосередили увагу на зображенні різних сфер буржуазного побуту, що породжував інший менталітет і вимагав іншого, реалістичного художнього вираження. Тому в європейських літературах XIX ст. поряд із романтизмом як художньою системою великого значення набуває реалізм: хоча деякий час ці течії розвивалися паралельно, проте романтизм домінував у першій половині століття, а реалізм — у другій. Золота доба багатосторінкової прози XIX ст. відбилася в соціально-психологічному, історичному, автобіографічному, філософському та інших реалістичних романах.

Принципи реалізму, звісно, не поділяли романтичного захоплення культом уяви, фольклором, історією та природою, звернення до надприродного й фантастичного, але відмежуватися взагалі від цього не могли, адже в житті завжди присутнє щось незбагненне й таємниче.

реалізм збагатив різноманітні стилі, одним із яких наприкінці XIX ст. став натуралізм (Еміль Золя). Натуралісти вважали, що витвір мистецтва має бути справжнім «людським документом» — вичерпним описом того чи іншого суспільного явища. Доля персонажів, їхня психологія залежать від спадковості (життєвий шлях, характер героя обумовлені його генами, спадковістю), середовища (персонаж є продуктом середовища, у якому формувався) й історичного часу. Натуралісти позбулися заборони на багато тем, які доти не заведено було описувати в літературі.

Ще в 1850-ті рр. у Великій Британії та Франції поширився естетизм («парнасці» Д. Ґ. Россетті, Дж. Рьоскін, В. Х. Пейтер та ін.). Письменники-естети проголосили красу головною цінністю, писали лише про вишукане, досконале, прекрасне і навіть вважали, що краса є вищою за мораль (найяскравіший представник — Оскар Уайльд).

У 1870-1880-ті рр. у деяких країнах набув поширення неоромантизм — повернення письменників до таких романтичних образів, як сильна самотня особистість, а також до тем екзотичних країн, пригод, таємниць (найяскравіші представники — Р. Л. Стівенсон, Р. Кіплінґ, Е. Ростан та ін.). Автори неоромантичних творів багато чого запозичили у реалізму (наприклад, мистецтво психологічного аналізування у зв’‎язку з оточенням).

Як бачимо, реалізм у XIX ст. не тільки посідав панівні позиції, а й значною мірою впливав на інші напрями літератури, готуючи ґрунт для появи нових стилів і течій.

Історичний контекст передбачає визначення місця й ролі твору в історико-культурному, літературному процесах доби, його актуальність для свого часу, співзвучність сюжету історичній епосі. Естетичний контекст передбачає розкриття естетичних ідеалів автора, визначення художньої цінності літературного твору, його художньо-емоційної природи, особливостей поетики. Філософський контекст ґрунтується на ідеях позитивізму.

У XIX ст. література стає засобом пізнання людьми себе і навколишнього світу, набуває ідеологічного значення. Однією з ознак реалізму є тяжіння до правдоподібності, що виявляється в зображенні характерів, обставин, побутових подробиць. Важливу роль відіграє мотивація вчинків героя. Об’‎єктивована манера оповіді справляє враження саморозвитку подій і характерів, невтручання автора в їхній перебіг. Реалісти підкреслюють соціальну зумовленість суспільних відносин, тому й досліджують зв’‎язок людини із середовищем. Зрозуміло, що художній твір успішно витримує випробування часом, якщо сповідує загальнолюдські цінності, звучить актуально в різні часи та для різних народів.

реалізму як мистецькому напряму також відповідає певна система жанрів. Провідну роль у ній відігравали прозові твори (роман, повість, фізіологічний нарис), хоча розвивалася й поезія. У цей період з’‎являється соціально-психологічна проза, для якої є характерним зображення історії людської душі: коли письменник досліджує психологічну еволюцію героя, усі драматичні зміни його почуттів тісно позв’‎язані з тими соціальними умовами, у яких цій особистості доводиться жити.

Історична довідка (основне запишіть в зошити)

Піднесення реалізму як художнього методу почалося в графіці. Неабияку роль відіграла у цьому творчість Оноре Дом’‎є, чиє мистецтво споріднене реалізмові О. де Бальзака. Дом’‎є зажив слави нещадною сатирою на короля Луї-Філіппа I і панівну буржуазну верхівку Франції. Його карикатури друкували в періодичних виданнях і розповсюджували окремими ліногравюрами. Виставлена у вітрині літографія Дом’‎є «Ґарґантюа» (карикатура на Луї-Філіппа I, який ковтає золото і «віддає» натомість ордени й чини) збирала цілі натовпи. Саме через цю гравюру художника покарали 6 місяцями в’‎язниці та великим штрафом. 1834 року в літографіях «Законодавче черево», «Всі ми люди, обіймемось!», «Цього можна відпустити на волю» Дом’‎є зобразив колективний портрет палати депутатів, викривши бездарність і жадібність, жорстокість і лицемірство влади заможних. Він же створив пронизане глибоким трагізмом зображення кривавої розправи влади над робітниками — «Вулиця Транснонен 15 квітня 1834 року». Заборона 1835 р. політичної карикатури змусила митця обмежитися побутовою сатирою.

Позиції реалізму в живописі середини сторіччя зміцнив Ґюстав Курбе. Довкола його творів «Каменярі» та «Похорон в Орнані» розгорнулися бурхливі суперечки. На першій картині фігури старого і молодого робітників, уся колірна гама полотна створюють враження сумного, безрадісного життя, заповненого одноманітною, виснажливою працею. На другій зображене «товариство» невеликого провінційного містечка Орнан, батьківщини художника, під час поховання на місцевому кладовищі. Контраст урочистості траурної церемонії й нікчемності людських пристрастей навіть перед обличчям смерті викликав і в критики, і в публіки бурю протестів, що зробило Курбе «знехтуваним»: 1875 року його картини не прийняли для експонування на Всесвітній виставці. Тоді художник власним коштом збудував скромне приміщення, назвавши його «Павільйон реалізму», і розмістив там 40 робіт, зокрема свою програмову картину «Майстерня художника». У каталозі до цієї виставки митець так обґрунтував принципи реалізму в мистецтві: «Бути спроможним виразити звичаї, ідеї, обличчя епохи, бути не тільки художником, а й людиною, отже, творити живе мистецтво — таким є моє завдання». Він став членом Паризької комуни, а після її розгрому був вимушений емігрувати до Швейцарії.

Жанр тематичної картини, написаної на сучасному матеріалі, стає основним для художників-реалістів, розвиваються також пейзаж і портрет. У другій половині XIX ст. центр реалістичного напряму в образотворчому мистецтві перемістився із Франції до Росії. Величезний внесок у реалізм зробили російські передвижники — учасники демократичного об’‎єднання Товариства пересувних художніх виставок, створеного 1871 р.: І. М. Крамськой, І. Ю. Рєпін, В. І. Суриков, В. Г. Перов, О. К. Саврасов, І. І. Шишкін, І. І. Левітан, А. І. Куїнджі. Вони збагатили образотворче реалістичне мистецтво психологізмом, майстерністю соціального узагальнення й поетизацією рідної природи.

Висновок. (записати в зошити)

Принципи реалізму в мистецтві XIX ст.:

■ тяжіння реалізму до об’‎єктивності, достовірності;

■ втілення в реалізмі як літературному напрямові діалектичного зв’‎язку між закономірно-загальним та індивідуально- особливим;

■ переважання індивідуальних стилів над загальними;

■ відмова від поділу стилю на «високий» та «низький» залежно від сфер зображення, а також від розмежування явищ на «естетичні» та «неестетичні»;

■ пізнавальне спрямування (зв’‎язки з історією, природознавством, соціологією, психологією);

■ аналітичний підхід до дійсності, намагання відтворити світ як складну єдність;

■ увага до проблем взаємодії людини і середовища, до типових характерів за типових обставин;

■ перенесення центру уваги на соціальну сферу;

■ переважання епічного першоджерела;

■ психологізація всієї атмосфери твору, його предметно- емоційного світу (портрет, інтер’‎єр, пейзаж тощо).

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

1. Опрацюйте с. 99-105.

2.Дайте письмові відповіді:

ü Назвіть хронологічні межі літератури XIX ст.

ü Які суспільно-політичні події впливали на розвиток культури цього періоду?

ü Назвіть напрями, що існували в літературі XIX ст.

ü Що таке реалізм?

ü Які роботи є теоретичним підґрунтям цього напряму?

ü Назвіть провідні ознаки реалізму.

ü Що вважають філософським підґрунтям цього напряму?

ü Як ви розумієте поняття соціально-психологічна проза?

ü Назвіть представників реалізму в літературі й образотворчому мистецтві.

3-4: Продовжте речення: «У реалістичних творах мене приваблюють такі ознаки, як...».


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


УРОКИ ЗА 26 ТА 27 СІЧНЯ 2021 РОКУ

Немає коментарів:

Дописати коментар