23.02.2023.
Доброго дня, діти! Запишіть тему, число в зошити.
Прочитайте, випишіть основне.
– Ще 1833 р. М. В. Гоголь задумав книгу під назвою “Місячне світло в розбитому віконці горища на Василівському острові в 16-й лінії” – відображення соціальних протиріч великого міста, що “стирає межі між дійсністю й ілюзією в загальному таємничому колориті”.
У Петербурзьких повістях (“Невський проспект”, “Ніс”, “Портрет”, “Шинель”, “Записки божевільного”) сюжети зосереджено довкола одного місця – столиці російської імперії, Петербурга. Наскрізна тема Петербурзьких повістей – оманливість зовнішнього блиску столичного життя, його уявної пишноти, за якою ховається низинна й вульгарна проза. “О, не вірте цьому Невському проспекту!.. Усе облуда, усе мрія, усе не те, чим здається!” – ці слова з повісті “Невський проспект” можуть слугувати епіграфом до всього циклу.
Замість людей Невським рухаються “франтівський сюртук з найкращим бобром… грецький прекрасний ніс… прегарні бакенбарди… пара гарненьких оченят і чудесний капелюшок… перстень з талісманом на випещеному мізинці… ніжка в чарівному черевичку. галстук, що викликає подив”1, тощо. Тут Гоголь перетворив людину на річ: бездуховний світ омертвів і розсипався на деталі, на речі, зрештою людину замінив предмет.
1 Цитату з повісті “Невський проспект” М. В. Гоголя наведено у перекладі за редакцією М. П. Тиміш-Лещенко.
У цьому циклі відбилися перші враження й перші розчарування митця від північної столиці, усі градації почуттів, починаючи від уявлення про Петербург як осередок розмаїтої людської діяльності, місця застосування сил і здібностей, аж до картини міста меркантильного й розкішного, у якому гине все чисте й живе. Гоголь змалював Петербург як дивне місто, що живе обманом і брехнею: ними просякнуті його вулиці, вони володіють душами його мешканців.
Зі звичайного, непримітного життя несподівано виникає фантастика, дивина, нічим не вмотивована, безпричинна. І тут виявляється, що в темній безодні петербурзького світу прихована страшна та похмура романтика: дійсність сповнена злом, що здатне набувати найфантастичніших форм і виглядів. Така подвійність зображення, коли реальність перетворюється на фантастику, а фантастика обертається на реальність, коли фантастичне й реальне неподільні, оголює примарність дійсності. Цю примарність Петербурзьких повістей Микола Васильович створив за допомогою гротеску.
Пригадаймо історію літератури: поміж героїв різних літературних епох ми вже зустрічали образи “сильної людини”, “зайвої людини”, “маленької людини”. Образ “маленької людини” М. В. Гоголь майстерно створив у “Шинелі” – одній із Петербурзьких повістей.
Якось письменник почув історію про бідного чиновника, який дуже полюбляв полювати. Ціною жорсткої економії й виснажливої понаднормової праці він зібрав гроші та придбав зрештою дорогу рушницю. Але першого ж дня, коли він на човні вирушив Фінською затокою, рушниця впала у воду. Утрата так засмутила чиновника, що він захворів і перебував на межі життя та смерті. Товариші дізнались про цю пригоду, зібрали гроші й купили йому таку саму рушницю. Із цієї історії виник задум написати повість, у якій розповідалось би про бідного чиновника, що виплекав собі мрію, а потім утратив бажане. Цією чудовою повістю Гоголь увів у літературу образ “маленької людини”, яка живе безпросвітним життям і позбавлена елементарної поваги до себе,- образ Акакія Акакійовича Башмачкіна.
Образ А. А. Башмачкіна у цитатах (за I умовною частиною повісті М. В. Гоголя “Шинель”)
Категорія | Цитата |
Зовнішність | “Низенький на зріст, трохи рябуватий, трохи рудуватий, трохи навіть на вигляд підсліпуватий, з невеличкою лисиною на лобі, із зморшками по обидва боки щік, із кольором обличчя, як то кажуть, гемороїдальним”1 |
Посада | “Він був те, що називають довічний титулярний радник, з якого, відома річ, наглузувалися та накепкувалися вволю різні письменники, що мають похвальний звичай наполягати на тих, хто не може кусатися” |
Ім’я | “На прізвище чиновник був Башмачкін. Уже з самого імені видно, що воно колись пішло від башмака…”; “…Акакій Акакійович <…> …народився… проти ночі… під 23 березня. <…> Породіллі дали на вибір, одне з трьох [імен]… Мокія, Сосія, чи. Хоздазата. <…> Щоб догодити їй, розгорнули календар в іншому місці; знову вийшли троє імен: Трифілій, Дула і Варахасій. <…> Ще перегорнули сторінку – вийшли: Павсикахій та Вахтисій. “Ну, я вже бачу,- сказала стара,- що, видно, така його доля. Коли вже так, нехай краще зватиметься, як батько його. Батько був Акакій, то нехай і син буде Акакій”. Таким ото чином і пішло Акакій Акакійович” |
Ставлення до героя оточуючих | “В департаменті не виявляли до нього ніякої пошани. Сторожі не тільки не вставали з місця, коли він проходив, але навіть і не дивились на нього, немов через приймальню пролетіла звичайна муха. Начальники поводилися з ним якось холодно-деспотично. Який-небудь помічник столоначальника просто тикав йому під ніс папери, не сказавши. як заведено в благопристойних службах. Молоді чиновники підсміювалися й глузували з нього” |
Ставлення героя до оточуючих | “Тільки коли занадто вже нестерпний був жарт, коли штовхали його під руку, заважаючи робити своє діло, він промовляв: “Облиште мене, навіщо ви мене кривдите?” І щось чудне було в словах і в голосі, яким їх проказувано. В ньому чулося щось таке, схиляюче до жалю, що один молодий чоловік, недавно призначений, який, за прикладом інших, дозволив був собі посміятися з нього, раптом зупинився, немовби вражений, і відтоді ніби все змінилося перед ним і набрало іншого вигляду. якась неприродна сила відштовхнула його від товаришів, з якими він познайомився, вважаючи їх за пристойних світських людей. І довго потім, серед найвеселіших хвилин, уявлявся йому низенький чиновник з лисинкою на лобі…” |
1 Тут і далі: цитати з повісті “Шинель” М. В. Гоголя наведено у перекладі А. С. Хуторяна.
Категорія | Цитата |
Ставлення героя до своєї роботи | “І він брав [папери], поглянувши тільки на папір, не дивлячись, хто йому поклав і чи мав на те право. Він брав і одразу ж прилаштовувався писати його”; “Навряд чи де можна було знайти людину, що так жила б у своїй посаді. Мало сказати: він служив ревно, ні, він служив з любов’ю. Так, у цьому переписуванні йому ввижався якийсь свій розмаїтий і приємний світ. Насолода відбивалась на обличчі його: деякі літери у нього були фаворити, до яких коли він добирався, то був сам не свій: і підсміювався, і підморгував, і допомагав губами, так що в обличчі його, здавалося, можна було прочитати кожну літеру, яку виводило перо його. Коли б відповідно до його старанності давали йому нагороди, він би, на диво собі, може, навіть потрапив би у статські радники; але вислужив він, як висловлювалися дотепники, його товариші, пряжку в петлицю та нажив геморой у сідницю”; “Написавшись досхочу, він лягав спати, усміхаючись заздалегідь від думки про завтрашній день: що то Бог пошле переписувати завтра” |
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
ü Перегляньте фрагменти кінофільму 1959 р. “Шинель” із Роланом Антоновичем Биковим у головній ролі (режисер Олексій Володимирович Баталов) та мультфільму “Шинель” (режисер Юрій Борисович Норштейн почав знімати його 1981 р. й остаточно не завершив і досі). А яким ви уявляли головного героя твору М. В. Гоголя?(письмова відповідь)
Вітаю, любі дев'ятикласники!!!
ПРИМІТКА ДЛЯ УЧНІВ!
Письмові завдання виконують учні в робочий зошит, який буде перевірено відразу після завершення воєнного стану. Якщо виникають труднощі у розумінні певних завдань, можете написати на електронну адресу viktoriya1989kushnir@gmail.com листа чи написати у Viber, після чого отримаєте відповідь на своє запитання.
Список із зарубіжної літератури для 10 класу
- Данте Аліґ’єрі «Божественна комедія» (Пекло.Розділи І,V);
- Вільям Шекспір «Гамлет»;
- Ернст Теодор Амадей Гофман «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер»;
- Оскар Вайльд «Портрет Доріана Грея»;
- Моріс Метерлінк «Синій птах»;
- Мо Янь «Геній»;
- Ніл Річард Мак Кіннон Ґейман «Чому наше майбутнє залежить від читання».
Завдання на 2-3 червня 2022 р.
Ви зацікавилися?... тоді 👉 ЧИТАЄМО і моделюємо світ Крістофера
Завдання на 20 травня 2022 р.
Тема. Контрольна творча робота з теми "Література ХХ - поч.ХХІ ст. Життя, історія, культура"
- Добрий день, діти. Ми закінчили вивчати останній розділ в курсі зарубіжної літератури у 9 класі. Тож сьогодні ви виконуєте контрольну роботу. - Розгорніть, будь ласка, зошит, запишіть дату та вид роботи. Оберіть одну із тем і виконайте творчу роботу.
1. Есе "Яку книгу я б вивчив напам'ять, щоб передати нащадкам?"
2. Роздум "У чому "небезпека" книжок для людей майбутнього" (за романом «451° за Фаренгейтом» Рея Бредбері)
3. Лист Гаю Монтегу (висловловіть свої емоції й почуття щодо його професії, особистого життя, пріоритетів; чи хотіли б ви опинитися в його часі або запросити Гая у сьогодення)
4. Написати лист професору Преображенському,в якому виразити своє ставлення до його експерименту.
5.Твір мініатюра «Над чим мене змув замислитись твір М.Булгакова « Собаче серце»
6. Прорекламуйте для читання твір сучасного письменника
Фото своєї роботи надішліть у будь-який зручний для вас спосіб
Завдання на 19 травня 2022 р.
Тема. Важке прозріння особистості в тоталітарному суспільстві. Еволюція образу Гая Монтега
- Доброго дня, дев'ятикласники.Запрошую переглянути відеоурок
Закріпіть вивчене про роман "451 градус за Фаренгейтом", виконавши інтерактивні вправи
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Повторити вивчений матеріал, підготуватися до контрольного роботи за творами "Собаче серце" М. Булгакова та "451 градус за Фаренгейтом" Рея Бредбері
Закріпіть вивчене про роман "451 градус за Фаренгейтом", виконавши інтерактивні вправи
Завдання на 13 травня 2022 р.
Тема. Натовп і влада. Маніпуляція людською свідомістю
- Доброго дня, дев'ятикласники.Перегляньте відеоурокАвтор: І. Мосійчук
ДОДАТКОВІ МАТЕРІАЛИ для АНАЛІЗУ РОМАНУ 👉 читати
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Підготувати характеристику образу головного героя 👇
Завдання на 12 травня 2022 р.
Р.Д. Бредбері, "451 градус за Фаренгейтом", Тема знецінення культури, провідні мотиви твору - книги, читання, пожежі, тотального контролю, інакомислення.
*нижче можна переглянути відеоурокПрочитайте короткий зміст твору:
Як вважаєте, чи правий Р. Бредбері? Яким ви уявляєте світ через 200-300 років? відповіді надсилайте на viktoriya1989kushnir@gmail.com
Завдання на 5-6 травня 2022 р.
ТЕМА. Рей Дуглас Бредбері ( 1920 - 2012) Роман-антиутопія "451 градус за Фаренгейтом". Тривога за майбутнє суспільства
1.Переглянь відео
2.Аналіз роману:
3.Читати повністю тут_текст твору
4.Скорочено_: тут
5.Дай відповіді на питання літературного диктанту
Продовжіть речення.
( 1 питання - 1 бал).
1. Події в романі? відбуваються… (де і коли)
2. Замислитися над тим, що діється навколо, Гая Монтега спонукав(ла) …
3. Механічного пса до дверей Монтега прислав …
4. Сигнал тривоги на Монтега та його дім був поданий (ким?) …
5. Монтег спілкувався з Фабером за допомогою …
6. Жінку Монтега - Мілдред – цікавлять лише …
7. Продовжіть думку Фабера: «Пересичні письменники лише ковзають по…»
8. «Це те саме, що намагається загасити пожежу з водяного пістолета», - так думав Монтег про (що?)…
9. Наприкінці твору звучать легенда про …
10. Книга за Р.Бредбері – це …
11. Основне завдання пожежників у романі - …
12. Одужання Гая Монтега почалося з …
6.Аудіокнига:_ https://www.youtube.com/watch?v=jz9k0dwlKqM
Завдання на 29 квітня 2022 р.
2.Прочитай. Сюжет повісті «Собаче серце» заснований на принципах наукової фантастики. У той же час це один з тих творів, які наважувалися бути «справжніми» і зачіпати події. М. А. Булгаков написав його як відгук на культурно-соціальну ситуацію в радянській Росії 1920-х років. Автор зачіпає не тільки питання революції, долю інтелігенції на її тлі і розвиток нової влади, але також проблему моральності. Питання добра і зла, злочину і покарання, відповідальність за свої діяння і долі людей завжди хвилювали російських письменників.
У повісті «Собаче серце» зіставляються різні соціальні верстви і розглядається їх взаємодія. З одного боку, це інтелігенція в особі професора Преображенського, якого доктор Борменталь, без перебільшення називає світилом сучасної медицини. А з іншого боку – це «нове суспільство» в особі голови домкома Швондера і пройдисвіта Шарикова, якого сам професор і породив в ході помилкового експерименту. Цей експеримент виявився важливим і небезпечним одночасно. Перетворивши бродячого пса в людини з придатками колишнього кримінальника, професор не здогадувався, чим це може обернутися.
Завдання на 28 квітня 2022 р.
Конфлікт натовпу, масової свідомості та інтелекту, культури.
Персонажі-двійники (Шаріков - Швондер)
Тема уроку. Михайло Булгаков. "Собаче серце". Конфлікт натовпу, масової свідомості та інтелекту, культури. "Собаче серце" як метафора соціальних експерементів революційної доби
- Перегляньте презентацію та довідкові матеріали
- На основі цих матеріалів зробіть нотатки в зошиті
- Виконайте завдання "Сторінками повісті М. Булгакова "Собаче серце""
Презентація Михайло Булгаков "Собаче серце"
Довідкові матеріали
Виконайте завдання "Сторінками повісті М. Булгакова "Собаче серце""
Фільм "Собаче серце"
Завдання на 21 квітня 2022 р.
ТЕМА УРОКУ. МИХАЙЛО БУЛГАКОВ. "СОБАЧЕ СЕРЦЕ". УКРАЇНСЬКІ СТОРІНКИ ЖИТТЯ І ТВОРЧОСТІ ПИСЬМЕННИКА. М. БУЛГАКОВ І ВЛАДА, ТРАГЕДІЯ МИТЦЯ
Завдання
2) Складіть Анкету письменника (особливо зверніть увагу на українські сторінки життя і творчості письменника)
Завдання на 15 квітня 2022 р.
- Доброго дня, діти. Сьогодні маєте 2 завдання
Завдання на 14 квітня 2022 р.
Це питання актуальне і зараз, і напевно, цим і пояснюється інтерес, що зберігається до даної п'єсі.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготуватися до контрольної роботи за розділом "Нові тенденції у драматургії кінця ХІХ -поч. ХХ століть"
Завдання на 7-8 квітня 2022 р.
Тема. Бернард Шоу. Особливості світогляду. Специфіка втілення античного міфу у п'єсі "Пігмаліон"
АБО Попрацюйте з підручником (с. 236-241 підручник Н. Міляновська)
ЧЕКАЮ ВАШИХ ВІДГУКІВ!
Завдання на 31 березня-1 квітня 2022 р.
Запрошую вас на відеоурок.
ПЕРЕВІРТЕ СЕБЕ, виконавши 2 інтерактивні вправи (на вибір)
Завдання на 25 березня 2022 р.
•митець розглядає у п’єсі проблему «покликання» співзвучно духові новітнього світу (змальована сучасна авторові Норвегія);
•побутові деталі максимально наближені до дійсності, в якій живуть глядачі(читачі);
•повсякденна реальність – джерело драматичного;
•персонажі говорять прозою на відміну від романтичного театру, де особи спілкуються у віршах;
•використання підтексту, внутрішнього плану для розкриття найголовнішого в образах героїв;
•герої «Лялькового дому» – пересічні представники середнього норвезького класу, водночас вони постають і як носії певних моральних принципів. Їхні суперечки постають як найскладніший ідейний конфлікт, який під пером Ібсена набуває і філософського, і соціального тлумачення; герої Ібсена – втілення людських ідеалів;
•поєднання трагічного і комічного;
•жанр п’єси автор сам назвав «п’єсою на три дії», не віддаючи переваги ні драмі, ні трагедії, ні комедії, твір має синтетичний характер;
•композиція має інтелектуально-аналітичний характер (від ілюзії щастя до його краху та розуміння брехні у життя героїв);
•відкритий фінал п’єси як початок нової колізії (Нора робить крок у невідоме
самостійне життя, щоб стати людиною).
Завдання на 24 березня 2022 р.
Розпочнемо дослідження з характеристики образу Нори, розуміння якого у всіх зв’язках, суперечностях і переживаннях допоможе нам чітко визначити особливості драматичного конфлікту «Лялькового дому». Повернімося ще раз до початку п’єси і прослідкуємо, як розвивається образ Нори відповідно до сюжетної лінії твору.
– Схарактеризуйте стан, в якому героїня знаходиться на початку п’єси. З чим це пов’язано?
- Визначте роль Різдва в контексті твору. (Різдво – свято родинне, очікування дива, здійснення кращих сподівань, душевного і духовного тепла.)
– Чому читач не вірить в ідилію сімейного щастя Нори Хельмер? Які художні деталі змушують у цьому засумніватись?
Спробуйте спростувати вислів Нори «Як дивно жити і відчувати себе щасливою». Для цього змоделюйте ситуацію уявного діалогу з героїнею, де ви б, спираючись на текст, задавали б їй запитання, що могли б героїню змусити замислитись над її становищем.
– Що свідчить про те, що сімейне щастя вже почало розпадатись? (Найбільший парадокс – це те, що Нора криється від чоловіка, спочатку з мигдалевим печивом, а згодом читач дізнається, що усі вісім років подружнього життя вона носить в собі таємницю.)
– Чого, на вaш погляд, найбільше прагне Нора? А що є найголовнішим для її чоловіка? Підтвердіть текстом (Для Нори головне – її сім’я, чоловік та діти. Для Хельмера – найважливіше його кар’єра в суспільстві.)
– Ще раз прискіпливо поглянемо на місце дії у п’єсі. Де здебільшого перебуває Нора, а де найчастіше знаходиться її чоловік? Що символізують двері, грубка у вітальні? Як ви думаєте, чому там є лише одне вікно? Доведіть, що світ Хельмера максимально відокремлений від світу Нори.
– Чому автор називає дім, де живуть герої п’єси «Ляльковим»? Чи стосується це тільки подружжя Хельмерів, чи має більш широке соціальне значення? Обґрунтуйте свої думки.
– Яку роль у розвитку сценічної дії та розвитку образу Нори має таємниця героїні (підробка векселя)? Які стадії проходять герої у випробуванні таємницею? (Від очікування та приховування таємниці до її розкриття у зовнішньому аспекті, та від сподівань, надії приховати минуле до неможливості перешкодити правді й до нерозуміння й розриву у внутрішньому плані між головними героями).
– В чому полягає суперечливість характеру Нори?
– Що в її поведінці вам подобається, а що ні? Чому?
– Сформулюйте головну проблему життя Нори. (Нора пішла на підробку документів заради коханого чоловіка. З точки зору суспільства –це злочин. Нора вважає свій вчинок шляхетним і не розуміє законів, які діють проти життя людини, проти її щастя.)
Висновок:
Головний конфлікт п’єси «Ляльковий дім» – це конфлікт Нори із суспільством.
– Доведіть, що стосунки Нори з чоловіком, з Крогстадом, до певної міри з фру Лінне є відображенням її конфлікту із суспільством. Зверніть увагу на те, що всі герої, крім Нори, мають якусь власну нішу в суспільстві. Чому Нора позбавлена «власного світу»?
– Розкрийте роль образів-символів та виразних художніх деталей, які підсилюють розвиток конфліктних ситуацій (грубка, неприкрашена ялинка, ігри з дітьми, листи, боргова розписка).
– Порівняйте Нору в першій, другій та третій дії твору.
Крім соціального конфлікту п’єси наявний ще й психологічний конфлікт.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Написати есе "Моє ставлення до вчинку Нори" (фото роботи надішліть)
Завдання на 17 березня 2022 р.
Запишіть тему уроку до зошита.
1. Опрацюйе статтю підручника ( стор.137-140 автор
Ніколенко, Зуєнко, Стороха; 207-209 автор Мілятинська)
2. Розгляньте таблицю. Вона допоможе зрозуміти вам основні відмінності "старої" та "нової" драми.
«Стара драма» | «Нова драма» |
1. Показує трагедію в житті. 2. У центрі уваги - дії, вчинки персонажів. 3. Конфлікт зовнішній - відкрите зіткнення персонажів між собою. 4. Рушій сюжету - зовнішня інтрига. 5. Герой - "соціальний тип". 6.Наслідування реального життя. 7. Засоби традиційної естетики. 8. Автор достовірно зображує дійсність, повчає. 9. Глядач споглядає. 10. Конкретність. 11. Поділ героїв на головних і другорядних, позитивних і негативних. 12. Пафос дії, боротьби. | 1. Показує трагедію життя. 2. У центрі уваги - душевні переживання людини, морально-філософські проблеми епохи. 3. Конфлікт внутрішній - зіткнення персонажів із трагедією буття, зіткнення різних ідей, духовні суперечності героїв. 4. Рушій сюжету - психологічні колізії, зіткнення ідей. 5. Герой - особистість, "духовний симптом" епохи. 6. Відображення складного духовного буття. 7. Від реалізму і натуралізму - до модернізму. 8. Автор відтворює загальну атмосферу часу, духовні пошуки епохи, прагне до морального пробудження особистості й суспільства. 9. Глядач упізнає себе, долучається до внутрішньої дії, переживає й мислить разом із героями. 10. Умовність, узагальнювальний зміст. 11. Усі персонажі важливі, вони позбавлені однозначних характеристик. 12. Пафос роздумів, переживання, суперечностей буття. |
Г.Ібсена | А.Чехова | Б.Шоу | М.Метерлінка |
- Драма ідей - Вплив ідей романтизму - Образи і ситуації — здебільшого реальне життя | - Символіка - Відкритий фінал п'єс - Віра у неповторність кожного «я» - Розв'язка давно назрілих конфліктів і розплата героя за минуле | - Подолання театральності - Психологізм у висвітленні внутрішнього стану героїв - Сюжети із самого життя - Трагедія буденності - Головне — людське життя, події — лише тло - Внутрішня динаміка, психологічна напруга - Побудова конфлікту на протиставленні уявлень героїв дійсності - Підтекст "підводна течія") - Паузи у діалогах, репліках, ремарках. | -Соціально-аналітична "драма-дискусія". -Інтелектуальний характер драми - Конфлікт навколо зіткнення різних ідеалів - Природним є буденне - Мета — збудити свідомість глядача - Відкритий фінал, -Парадоксальність, - Нові типи героїв, - Поєднання жанрових ознак драми і роману | - «Театр мовчання» - Оголений конфлікт - Герой — людина в очікуванні невідомого - Поєднання двох рядів «відомого» і «невідомого», «видимого і невидимого» - Створення особливого жанру казки -символістської драми - Природність символіки через її зв'язок із фольклорною та романтичною образністю |
5.Переглянувши презентацію, розширите ваші знання про основні тенденйії розвику драматургії XIX-XX століття, дізнаєтесь про творчі знахідки Г. Шбсена, А. Чехова, Б. Шоу.
6.Роботу з таблицею, що надана у презентації, виконайте письмово у зошиті.
7. У презентації знайдете і домашнє завдання
Завдання на 18 березня 2022 р.
Ще за життя Генріха Ібсена літературознавці визнали його драматургію новаторською та проголосили його творцем аналітичних п'єс, які відроджували традиції античної драматургії. .Перглянемо відео про Генріха Ібсена.
ІСТОРІЯ СТВОРЕННЯ П'ЄСИ
Завдання на 10-11 лютого 2022 р.
1.Запишить, будь ласка, у зошит число та тему сьогоднішнього уроку.
Прочитай наступну інформацію
Переглянь коротке відео
Успіху. З повагою Кушнір В. В.
Завдання на 27 листопада 2021 р.
1.Запишить, будь ласка, у зошит число та тему сьогоднішнього уроку.
ТЕМА. КОНТРОЛЬНА РОБОТА №2. РОЗВИТОК МОВЛЕННЯ (ПИСЬМОВО)
НАПИСАННЯ ЕСЕ НА ТЕМУ «РОМАНТИЧНА МОДЕЛЬ СВІТУ В ТВОРАХ ГЕНРІХА ГЕЙНЕ ТА ДЖОРДЖА БАЙРОНА»
ЗАВДАННЯ
1.Написати (у робочий зошит) есе на тему «Романтична модель світу в творах Генріха Гейне та Джорджа Байрона» (вибираємо творчість одного із поетів, підтеми (на вибір): "Чи існує ідеальне кохання?" (за творчістю Г.Гейне), "Романтизм, поетичний стиль і світосприйняття Г.Гейне", "Романтизм в творчості Дж.Байрона", "Риси романтичного героя Мазепи в однойменній поемі Дж.Байрона").
2. Особливості написання есе за посиланням на сайті .
4. Обсяг твору у 9-ому класі - 2,5 - 3 сторінки.
Завдання на 26 листопада 2021 р.
1.Запишить, будь ласка, у зошит число та тему сьогоднішнього уроку.
ТЕМА. Специфіка зображення історії життя Мазепи очима Байрона. Мазепа – тип прометеївського героя в творчості Байрона. Динаміка образу
ЗАВДАННЯ
Завдання на 25 листопада 2021 р.
1.Запишить, будь ласка, у зошит число та тему сьогоднішнього уроку.
ТЕМА. Історія задуму й створення поеми Джоржа Гордона Байрона «Мазепа». Українська тема в творі.
ЗАВДАННЯ
9 клас, 19.01.2021
Тема: ПОНЯТТЯ ПРО РЕАЛІЗМ ТА ІСТОРІЯ ЙОГО ФОРМУВАННЯ. ХАРАКТЕРНІ ОЗНАКИ РЕАЛІЗМУ
ЯК ЛІТЕРАТУРНОГО НАПРЯМУ (ЗВ’ЯЗОК ІЗ ДІЙСНІСТЮ, АНАЛІТИЗМ, ТИПОВІСТЬ ОБРАЗІВ І
СИТУАЦІЙ, РОЗКРИТТЯ ВПЛИВУ СОЦІАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА НА ЛЮДИНУ, КРИТИЧНИЙ ПАФОС,
ДОСЛІДЖЕННЯ ЖИТТЯ СУСПІЛЬСТВА, ПСИХОЛОГІЗМ ТА ІН.). ВЗАЄМОДІЯ РЕАЛІЗМУ З ІНШИМИ
НАПРЯМАМИ ХІХ СТ. (РОМАНТИЗМОМ. НАТУРАЛІЗМОМ) – РЕАЛІЗМ
( тему записуємо в зошити)
Перегляд відеопрезентації.
Дев’ятнадцяте
століття — одна з найцікавіших і найяскравіших сторінок у розвитку літератури
світу: наприклад, реалізм як літературний напрям (особливо у прозі) розквітнув
саме в середині цього століття. Письменники-реалісти вивчали мотиви поведінки
та приватне життя різних людей, для того щоб зображати це життя об’єктивно й
неупереджено, показуючи як позитивні, так і негативні його ознаки, порушуючи у
своїх творах «низькі» та «брудні» теми — гроші, злочини, аморальні вчинки. Одним із найважливіших
принципів реалістичного мистецтва є показ літературного героя в тісному
зв’язку з оточенням, яке впливає на формування його характеру. Ретельно
аналізуючи дійсність, різну соціальну поведінку, митці-реалісти створювали типи
— узагальнені образи людей, характерні для певної групи суспільства чи
соціальної групи (своєрідний аналог видів і підвидів у біології). Сьогодні ми
спробуємо з’ясувати історію виникнення цього літературно-мистецького напряму
та визначити його характерні ознаки.
Назвіть асоціації, які
викликає у вас слово реалізм (або доберіть до нього синоніми, епітети).
(Дійсність, життєвість, справжність, правдивість та ін.) (запишіть
в зошити)
Які твори художньої літератури з-поміж
вивчених на уроках зарубіжної та української літератур ви вважаєте реалістичними
або такими, що містять реалістичні ознаки? Дж. Олдрідж «Останній дюйм», В. В.
Биков «Альпійська балада», І. К. Карпенко-Карий «Сто тисяч» тощо.) Продовжіть
список, запишіть в зошити.
— Своїх класичних форм
реалізм набув у Франції у 1830-ті рр., а згодом поширився рештою країн Європи.
Сам термін реалізм з’явився значно пізніше, ніж саме явище: уперше його
застосували маловідомі французькі письменники Шанфльорі та Л. Е. Е. Дюранті,
утверджуючи принципи реалізму в збірці «Реалізм» (1857) та однойменному журналі
(1850-1857).
Теоретично обґрунтували
новий напрям Стендаль (у трактаті «Расін і Шекспір») та О. де Бальзак (у
передмові до «людської комедії»).
На формування
реалістичного світогляду вплинули філософія позитивізму, розвиток природничих і
суспільних наук (економіки, соціології, психології).
У творах деяких
письменників романтизм і реалізм тісно переплетено (наприклад, в «Айвенго»
Вальтера Скотта гармонійно співіснують фольклорні елементи, інтерес до
Середньовіччя, романтичні сюжет і герої та водночас конкретно-історичний підхід
до зображуваного).
Словникова робота (запис до зошитів)
Реалізм (латин. realis — речовий, дійсний) —
літературно- мистецький напрям, який полягає у всебічному відображенні взаємин
людини й середовища, впливу соціально-історичних обставин на формування особистості.
Позитивізм (латин. positivus — позитивний) — напрям
філософії, у якому єдиним джерелом знань вважали конкретні науки. Виник у
Франції у 1830-ті рр. Його започаткував французький філософ і соціолог Оґюст
Конт (Комт). Позитивісти не визнавали абстрактних теоретичних міркувань,
вважаючи неможливим за їхньої допомоги відображати справжнє життя. Своєю
філософією вони оголосили конкретні науки, що спиралися на досвід людини.
Натуралізм (латин. natura — природа) — назва течії в
європейській літературі та мистецтві, що виникла в 1870-ті рр. й особливо
поширилася в 1880-1890-ті.
Робота з підручником (евристична бесіда; запис до
зошитів)
Опрацюйте статтю підручника про реалізм.
Складіть опорний конспект — схеми або таблиці «Найвідоміші представники
літератури реалізму ХІХ ст.» та «Ознаки реалістичної літератури ХІХ ст.».
Очікувані відповіді
Найвідоміші представники літератури реалізму ХІХ ст.
Франція |
Англія |
Росія |
|
Україна |
Стендаль,
О. де Бальзак, Ґ. Флобер, Ґі де Мопассан, П. Меріме, Е. Золя |
В. М. Теккерей, Ч. Діккенс, Ш. Бронте |
О. С. Пушкін («Євгеній Онєгін», прозові твори), М. Ю.
Лермонтов («Герой
нашого часу»), М. В. Гоголь («Мертві
душі»), Ф. М. Достоєвський, Л. М. Толстой, І. С. Тургенев, І. О. Гончаров, А. П. Чехов, М. С. Лєсков, М. Є. Салтиков-Щедрін |
|
Т. Г. Шевченко, Панас Мирний, І. С.
Нечуй-Левицький, Б. Д. Грінченко та ін. |
Запишіть таблицю в зошити.Опрацюйте таблицю
«Реалізм у різні часи». Чому, на вашу думку, ознаки реалізму присутні в
багатьох попередніх літературних течіях?
Реалізм у різні часи
Літературна доба, течія |
Дійсність, яку зображено |
Герой та прийоми його зображання |
Проблема, конфлікт |
Відродження (XVI ст.) |
Вільне царство природи, суспільство без забобонів |
Красу тіла гармонійно поєднано з багатством
душі й розуму. Самоцінність
людини, її поетизація |
Між гуманістичним та середньовічним ідеалами |
Просвітництво (XVIII ст.) |
Природні обставини, умовно правдоподібні ситуації |
людина розумна, практична; піднесення
сили розуму; критика нерозумних дій у сатиричних образах |
Між раціональним і стихійним, негативним у людині й
суспільстві |
Літературна доба, течія |
Дійсність, яку зображено |
Герой та прийоми його зображання |
Проблема, конфлікт |
Критичний реалізм (XIX ст.) |
Типові умови, типові обставини |
Типовий представник певного суспільного
прошарку, поведінка якого зумовлена
соціальними обставинами |
Між особистістю й суспільними протиріччями |
Соціалістичний реалізм (XX ст.) |
Дійсність із позицій партійного врядування |
Ідеалізована людина соціалістичного суспільства;
будівник нового суспільства |
Між буржуазними й соціалістичними ідеями |
Запишіть таблицю в
зошити
Висновок:
■ Література в усі часи
свого розвитку не була відстороненою від дійсності, зображувала її й намагалася
вплинути на неї.
■ У центрі реалістичної
літератури перебуває людина.
■ Завжди існував
конфлікт людини й суспільства, залежність людини від соціальних, природних і
біологічних умов.
— Буржуазне суспільство
потребувало інших форм художнього мислення і вираження, що зумовило перехід
літератури в середині XIX ст. від романтизму до реалізму. Тепер письменники
зосередили увагу на зображенні різних сфер буржуазного побуту, що породжував
інший менталітет і вимагав іншого, реалістичного художнього вираження. Тому в
європейських літературах XIX ст. поряд із романтизмом як художньою системою
великого значення набуває реалізм: хоча деякий час ці течії розвивалися
паралельно, проте романтизм домінував у першій половині століття, а реалізм — у
другій. Золота доба багатосторінкової прози XIX ст. відбилася в
соціально-психологічному, історичному, автобіографічному, філософському та
інших реалістичних романах.
Принципи реалізму,
звісно, не поділяли романтичного захоплення культом уяви, фольклором, історією
та природою, звернення до надприродного й фантастичного, але відмежуватися
взагалі від цього не могли, адже в житті завжди присутнє щось незбагненне й
таємниче.
реалізм збагатив
різноманітні стилі, одним із яких наприкінці XIX ст. став натуралізм (Еміль
Золя). Натуралісти вважали, що витвір мистецтва має бути справжнім «людським
документом» — вичерпним описом того чи іншого суспільного явища. Доля
персонажів, їхня психологія залежать від спадковості (життєвий шлях, характер
героя обумовлені його генами, спадковістю), середовища (персонаж є продуктом
середовища, у якому формувався) й історичного часу. Натуралісти позбулися
заборони на багато тем, які доти не заведено було описувати в літературі.
Ще в 1850-ті рр. у
Великій Британії та Франції поширився естетизм («парнасці» Д. Ґ. Россетті, Дж.
Рьоскін, В. Х. Пейтер та ін.). Письменники-естети проголосили красу головною
цінністю, писали лише про вишукане, досконале, прекрасне і навіть вважали, що
краса є вищою за мораль (найяскравіший представник — Оскар Уайльд).
У 1870-1880-ті рр. у
деяких країнах набув поширення неоромантизм — повернення письменників до таких
романтичних образів, як сильна самотня особистість, а також до тем екзотичних
країн, пригод, таємниць (найяскравіші представники — Р. Л. Стівенсон, Р.
Кіплінґ, Е. Ростан та ін.). Автори неоромантичних творів багато чого запозичили
у реалізму (наприклад, мистецтво психологічного аналізування у зв’язку з
оточенням).
Як бачимо, реалізм у XIX
ст. не тільки посідав панівні позиції, а й значною мірою впливав на інші
напрями літератури, готуючи ґрунт для появи нових стилів і течій.
Історичний контекст
передбачає визначення місця й ролі твору в історико-культурному, літературному
процесах доби, його актуальність для свого часу, співзвучність сюжету
історичній епосі. Естетичний контекст передбачає розкриття естетичних ідеалів
автора, визначення художньої цінності літературного твору, його
художньо-емоційної природи, особливостей поетики. Філософський контекст
ґрунтується на ідеях позитивізму.
У XIX ст. література
стає засобом пізнання людьми себе і навколишнього світу, набуває ідеологічного
значення. Однією з ознак реалізму є тяжіння до правдоподібності, що виявляється
в зображенні характерів, обставин, побутових подробиць. Важливу роль відіграє
мотивація вчинків героя. Об’єктивована манера оповіді справляє враження
саморозвитку подій і характерів, невтручання автора в їхній перебіг. Реалісти
підкреслюють соціальну зумовленість суспільних відносин, тому й досліджують
зв’язок людини із середовищем. Зрозуміло, що художній твір успішно витримує
випробування часом, якщо сповідує загальнолюдські цінності, звучить актуально в
різні часи та для різних народів.
реалізму як мистецькому
напряму також відповідає певна система жанрів. Провідну роль у ній відігравали
прозові твори (роман, повість, фізіологічний нарис), хоча розвивалася й поезія.
У цей період з’являється соціально-психологічна проза, для якої є характерним
зображення історії людської душі: коли письменник досліджує психологічну
еволюцію героя, усі драматичні зміни його почуттів тісно позв’язані з тими
соціальними умовами, у яких цій особистості доводиться жити.
Історична довідка
(основне запишіть в зошити)
Піднесення реалізму як
художнього методу почалося в графіці. Неабияку роль відіграла у цьому творчість
Оноре Дом’є, чиє мистецтво споріднене реалізмові О. де Бальзака. Дом’є зажив
слави нещадною сатирою на короля Луї-Філіппа I і панівну буржуазну верхівку
Франції. Його карикатури друкували в періодичних виданнях і розповсюджували
окремими ліногравюрами. Виставлена у вітрині літографія Дом’є «Ґарґантюа»
(карикатура на Луї-Філіппа I, який ковтає золото і «віддає» натомість ордени й
чини) збирала цілі натовпи. Саме через цю гравюру художника покарали 6 місяцями
в’язниці та великим штрафом. 1834 року в літографіях «Законодавче черево»,
«Всі ми люди, обіймемось!», «Цього можна відпустити на волю» Дом’є зобразив
колективний портрет палати депутатів, викривши бездарність і жадібність,
жорстокість і лицемірство влади заможних. Він же створив пронизане глибоким
трагізмом зображення кривавої розправи влади над робітниками — «Вулиця
Транснонен 15 квітня 1834 року». Заборона 1835 р. політичної карикатури змусила
митця обмежитися побутовою сатирою.
Позиції реалізму в
живописі середини сторіччя зміцнив Ґюстав Курбе. Довкола його творів «Каменярі»
та «Похорон в Орнані» розгорнулися бурхливі суперечки. На першій картині фігури
старого і молодого робітників, уся колірна гама полотна створюють враження
сумного, безрадісного життя, заповненого одноманітною, виснажливою працею. На
другій зображене «товариство» невеликого провінційного містечка Орнан,
батьківщини художника, під час поховання на місцевому кладовищі. Контраст
урочистості траурної церемонії й нікчемності людських пристрастей навіть перед
обличчям смерті викликав і в критики, і в публіки бурю протестів, що зробило
Курбе «знехтуваним»: 1875 року його картини не прийняли для експонування на
Всесвітній виставці. Тоді художник власним коштом збудував скромне приміщення,
назвавши його «Павільйон реалізму», і розмістив там 40 робіт, зокрема свою
програмову картину «Майстерня художника». У каталозі до цієї виставки митець
так обґрунтував принципи реалізму в мистецтві: «Бути спроможним виразити
звичаї, ідеї, обличчя епохи, бути не тільки художником, а й людиною, отже,
творити живе мистецтво — таким є моє завдання». Він став членом Паризької
комуни, а після її розгрому був вимушений емігрувати до Швейцарії.
Жанр тематичної картини,
написаної на сучасному матеріалі, стає основним для художників-реалістів,
розвиваються також пейзаж і портрет. У другій половині XIX ст. центр
реалістичного напряму в образотворчому мистецтві перемістився із Франції до
Росії. Величезний внесок у реалізм зробили російські передвижники — учасники
демократичного об’єднання Товариства пересувних художніх виставок, створеного
1871 р.: І. М. Крамськой, І. Ю. Рєпін, В. І. Суриков, В. Г. Перов, О. К.
Саврасов, І. І. Шишкін, І. І. Левітан, А. І. Куїнджі. Вони збагатили
образотворче реалістичне мистецтво психологізмом, майстерністю соціального
узагальнення й поетизацією рідної природи.
Висновок. (записати
в зошити)
Принципи реалізму в
мистецтві XIX ст.:
■ тяжіння реалізму до
об’єктивності, достовірності;
■ втілення в реалізмі як
літературному напрямові діалектичного зв’язку між закономірно-загальним та
індивідуально- особливим;
■ переважання індивідуальних
стилів над загальними;
■ відмова від поділу
стилю на «високий» та «низький» залежно від сфер зображення, а також від
розмежування явищ на «естетичні» та «неестетичні»;
■ пізнавальне
спрямування (зв’язки з історією, природознавством, соціологією, психологією);
■ аналітичний підхід до
дійсності, намагання відтворити світ як складну єдність;
■ увага до проблем
взаємодії людини і середовища, до типових характерів за типових обставин;
■ перенесення центру
уваги на соціальну сферу;
■ переважання епічного
першоджерела;
■ психологізація всієї
атмосфери твору, його предметно- емоційного світу (портрет, інтер’єр, пейзаж
тощо).
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
1. Опрацюйте с. 99-105.
2.Дайте письмові
відповіді:
ü Назвіть хронологічні
межі літератури XIX ст.
ü Які суспільно-політичні
події впливали на розвиток культури цього періоду?
ü Назвіть напрями, що
існували в літературі XIX ст.
ü Що таке реалізм?
ü Які роботи є
теоретичним підґрунтям цього напряму?
ü Назвіть провідні
ознаки реалізму.
ü Що вважають
філософським підґрунтям цього напряму?
ü Як ви розумієте
поняття соціально-психологічна проза?
ü Назвіть представників
реалізму в літературі й образотворчому мистецтві.
3-4: Продовжте речення: «У
реалістичних творах мене приваблюють такі ознаки, як...».
Немає коментарів:
Дописати коментар