КОНТРОЛЮЄМО СВІЙ ЧАС ПІД ЧАС РОБОТИ ЗА КОМПЮТЕРОМ
ЗАВДАННЯ З ПРЕДМЕТІВ ДУБЛЮЮТЬСЯ НА БЛОЗІ

6 КЛАС ГЕОГРАФІЯ

10.03.2023.

Добрий день.

Запишіть тему уроку.



Клімат та основні кліматотвірні чинники.

Карта кліматичних поясів. Зміни клімату


 

1.      Поняття «клімат».

 «Пригадайте, яка основна ознака погоди? Вірно. Погода мінлива. Уявіть собі, що погода – це людина, яка живе у селі. Що робить селянин весною? (готує землю, саджає картоплю та іншу рослинність). А влітку? (Заготовляє сіно для худоби …). Що робить селянин восени? (Збирає урожай, готується до зими). А взимку? (святкує новорічні та різдвяні свята та ін.). Тобто протягом року заняття селянина змінюються, як і погода: від жаркої влітку до холодної взимку. Але щороку режим селянина повторюється знову і так багато років. Те ж саме і з погодою. Щороку на зміну весні приходить літо, а потім осінь і зима. Такий багаторічний режим погоди називається кліматом. Отже, клімат – це багаторічний режим погоди».

 

2.      Основні кліматотвірні чинники.

2.1.   Радіаційний.

- Ви вже знаєте, що зміни погоди залежать від нерівномірного нагрівання земної поверхні. Земля має форму кулі. Тому розподіл сонячної енергії, а відтак і тепла неоднаковий. Куди надходить найбільше сонячної енергії?

- Отже, найтепліше буде … (на екваторі). А найхолодніше … (на полюсах).

 

2.2.   Циркуляційний.

: «За допомогою якого канцелярського приладу ви можете намалювати рівне коло? Вірно, за допомогою циркуля. Слово «циркуляція» - означає кругообіг, тобто це слово позначає певний рух. На формування клімату впливає рух (циркуляція) повітряних та водних мас. Ви вже знаєте, що існують постійні та змінні вітри.

- Назвіть постійні вітри (пасати та західні).

- Звідки дмуть західні вітри? (із заходу).

- У яких широтах дмуть західні вітри?  (у помірних)

Зверніть увагу на Фізичну карту. Більша частина Європи, а також Україна лежать у помірному поясі. Із Західні вітри дмуть з океану.

- Океанічні повітряні маси сухі чи вологі? (вологі).

- Яку ж погоду вони приносять у Європу та Україну зокрема? (вологу).

- А що було б, якби у помірних широтах були не західні вітри, а східні, і дули  б вони із Азії, то яку погоду приносили б в Україну, вологу чи суху? (суху).

Крім повітряних мас циркулюють також водні маси. На картах ви можете побачити в океані червоні та сині стрілочки. Це теплі та холодні течії. Детальніше ви про них дізнаєтесь, вивчаючи це одну оболонку Землі – гідросферу. Вони також впливають на формування клімату».

: «Зверніть увагу на карту. Біля західного узбережжя Африки є тепла Гвінейська течія. Яка погода тут буде?»

 

2.3.   Підстильна поверхня.

«Третій чинник – це залежність клімату від самої земної поверхні, на яку надходить сонячне ви проміння. Впливає як рельєф, так і колір поверхні. Розглянемо, як впливає рельєф».

Учитель зображує на дошці схему і пояснює.

1.      Рухаються вологі повітряні маси.

2.      Внаслідок підвищення земної поверхні

піднімаються повітряні маси.

3.      Що відбувається з температурою

повітря з висотою? (знижується)

4.      Що відбувається з водяною парою при зниженні температури? (конденсується)

Внаслідок того, що гори пришвидшують процес конденсації та утворення крапель, у горах більша ймовірність дощу. А відтак повітряні маси швидше осушуються і приносять на інші території менше вологи і більше посухи.

 «Який одяг: білий чи орний ви вдягатимете у жарку погоду? Правильно у білому кольорі вам буде комфортніше, адже білий колір має більшу відбивну здатність.

Відбивна здатність поверхні називається альбедо. Саме завдяки йому сніги Антарктиди відбивають більше сонячного випромінювання, ніж розораний ґрунт.

 

3.         Карта кліматичних поясів.

Знайдіть на карті названі пояси, записують з підручника визначення поняття кліматичних поясів: «Зверніть увагу на карту кліматичних поясів. Скільки їх є? Назвіть їх. Існують основні та проміжні кліматичні пояси. До основних належать: екваторіальний: він лише один; тропічні; помірні; арктичний та антарктичний. До перехідні: субекваторіальний, субтропічні, субарктичний та субантарктичний».

Учні складають таблицю:

Кліматичні пояси

Температура, оС

Опади

Сезонність

Екваторіальний

Високі: +24…+28

Вологе повітря. Велика кількість опадів.

-

Тропічні

Високі: влітку +35,

взимку +20

Сухе повітря

-

Помірні

Вище 0 влітку та нижче 0 взимку

Опади нерівномірні

4 сезони

Арктичний та антарктичний

Холодно. Температури нижчі 0.

Сухе повітря

-

 

4.      Зміни клімату.

 «Чи може клімат змінюватися» і дати відповіді на наступні запитання:

- Чи може клімат змінюватись?

- Які приклади зміни клімату можете назвати?

- Чи змінюється клімат у наш час?

 

V. Узагальнення та систематизація вивченого.

- Що таке клімат?

- Які кліматотвірні чинники можете назвати?

- Поясніть радіаційний чинник.

- Поясніть циркуляційний чинник.

- Поясніть чинник підстильної поверхні.

- Які кліматичні пояси можете назвати?

 

VI. Домашнє завдання.

Опрацювати §39.

Подивіться відео Анни Нікітчук.



При складанні конспекту уроку використано матеріали матеріали конспектів Теслович Мар'яни, 

Шабанової Лілії Сергіївни, Кіровоградська область, Маловисківський район, село Плетений Ташлик

 


Немає коментарів:

Дописати коментар